Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [6,56 MB]

«ὥρα καὶ σοὶ ἐπιδείκνυσθαι τὴν παιδείαν»

  • Δημιουργός: Σωτήριος Γκαρμπούνης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές δουλεύουν σε ολομέλεια και σε ομάδες• επίσης, αν υπάρχει η δυνατότητα, μπορούν να χωριστούν σε υποομάδες που θα δουλέψουν παράλληλα τα ίδια Φύλλα Εργασίας. Το σενάριο στοχεύει σε τρία σημεία που αφορούν τα ζητούμενα των Πανελλαδικών Εξετάσεων: τη μετάφραση του κειμένου, τη συντακτική και τη γραμματική προσέγγιση. Αν και πρόκειται για τρία διακριτά πράγματα, αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο μιας περισσότερο διευρυμένης αρχαιογνωστικής και αρχαιογλωσσικής αντίληψης. Έτσι, το σενάριο προσπαθεί να βασίσει τη διδασκαλία στην γνώση του αρχαίου κόσμου και θέτει σε συζήτηση μιαν ηθικά καταδικαστέα συμπεριφορά που αφορά τον χρηματισμό και την κλοπή. Το ερώτημα που αποτελεί άξονα προβληματισμού σε όλη τη διάρκεια της εφαρμογής είναι σε ποιον βαθμό τέτοιου είδους συμπεριφορές είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων συνθηκών και έλλειψης παιδείας και σε ποιον βαθμό οφείλονται σε εγγενή χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης.
Αξιοποιούνται τέσσερα διαφορετικά κείμενα που εξυπηρετούν την σπειροειδή πορεία της διδασκαλίας α) προς την μεταφραστική προσέγγιση, β) προς τον συντακτικό ρόλο μετοχών, απαρεμφάτων (και επιπλέον, των δευτερευουσών προτάσεων και της γενικής), γ) προς τη γραμματική προσέγγιση των συνηρημένων ρημάτων, των προσωπικών αντωνυμιών και του αόριστου β΄, της παθητικής μετοχής. Ξεχωριστή σημασία δίνεται σε ζητήματα που συνήθως παραβλέπουμε, όπως τα άκλιτα μόρια και το φαινόμενο της κράσης.
Ο φαινομενικός μαξιμαλισμός των παραπάνω επιδιώξεων εξηγείται, εφόσον πρόκειται για πρόταση διδασκαλίας σε μαθητές που έχουν ήδη διδαχτεί τα φαινόμενα και βρίσκονται λίγο πριν από τις τελευταίες εξετάσεις στο σχολείο. Απαιτείται δηλαδή, η αξιοποίηση ήδη κατακτημένων γνώσεων.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Γ Λυκείου
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Θεωρητικής Κατεύθυνσης (αδίδακτο)
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Μόρια
↘ Ποικιλία
↘ Σύνταξη
↘ Απαρέμφατο
↘ Μετοχή
↘ Άκλιτα μέρη του λόγου
↘ Σύνδεση προτάσεων
↘ Επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ιστορικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ηρόδοτος
↘ Ξενοφών
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Αλεξανδρινή - ελληνιστική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2014/2/6
Χρονολογία έως2014/2/13
Σχολική μονάδα

1ο Γενικό Λύκειο Δράμας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών