Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Όταν η ποίηση γίνεται τραγούδι. [23,43 KB]

Όταν η ποίηση γίνεται τραγούδι

  • Δημιουργός: Ανδρέας Γαλανός

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στόχος της συγκεκριμένης διδακτικής πρότασης ήταν να αναδειχθούν οι διαφορές της έντυπης και της μελοποιημένης εκδοχής ενός ποιήματος και να οδηγηθούν οι μαθητές στο να διαπιστώσουν ότι μια μελοποίηση αποτελεί ερμηνεία του κειμένου με πολλές –λιγότερο ή περισσότερο– αυθαίρετες επιλογές.

Την πρώτη διδακτική ώρα οι μαθητές συζήτησαν για τη σχέση ποιήματος-τραγουδιού και συνέκριναν διαφορετικές μελοποιήσεις του ίδιου ποιήματος, διαπιστώνοντας τις διαφορετικές ερμηνευτικές επιλογές που προϋποθέτουν και τις διαφορετικές «αναγνωστικές» εμπειρίες στις οποίες οδηγούν. Στην επόμενη ώρα, κλήθηκαν, ακούγοντας τη μελοποίηση του ποιήματος «Άρνηση» του Γιώργου Σεφέρη, να επιχειρήσουν να μεταγράψουν το ποίημα και να διαπιστώσουν τις αποκλίσεις από την τυπωμένη εκδοή. Με αυτόν τον τρόπο συνειδητοποίησαν πόσο διαφορετική είναι η εμπειρία πρόσληψης του κειμένου όταν το διαβάζουμε και όταν το ακούμε μελοποιημένο.

Στο δεύτερο δίωρο οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, πέρασαν στην πράξη και ανέλαβαν να «μελοποιήσουν» επί χάρτου ένα ποίημα της αρεσκείας τους από το σχολικό εγχειρίδιο της Β΄ Γυμνασίου: εξέτασαν το ποίημα από άποψη στιχουργικής, εκφραστικών μέσων και περιεχομένου και, με βάση τις διαπιστώσεις τους, κατέγραψαν τις επιλογές που θα έκαναν, αν έπρεπε να μελοποιήσουν το συγκεκριμένο ποίημα. Την τελευταία ώρα οι ομάδες παρουσίασαν τα σχέδια των μελοποιήσεών τους και ακολούθησε συζήτηση σχετικά με το αν ήταν επιτυχείς οι επιλογές τους ή όχι.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ακρόαση
↘ Μελοποιημένη ποίηση
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)03/12/2014
Χρονολογία έως15/12/2014
Σχολική μονάδα

2ο Γυμνάσιο Χαλκηδόνας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Γκανάς, Μιχάλης. Στα καμένα.
  • Καρυωτάκης, Κ. Γ. Σε παλαιό συμφοιτητή.
  • Μαβίλης, Λορέντζος. Καλλιπάτειρα.
  • Ρίτσος, Γιάννης. Επιτάφιος. VI.
  • Σεφέρης, Γιώργος. Άρνηση.
  • Χικμέτ, Ναζίμ. Νανούρισμα στο γιο μου.