Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [3,95 MB]

Greeklish: ποια η γνώμη σας;

  • Δημιουργός: Ελένη Παπαντωνίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το παρόν σενάριο εφαρμόστηκε προς το τέλος του διδακτικού έτους 2014-2015. Η έλλειψη χρονικής άνεσης οδήγησε αναγκαστικά στην εφαρμογή του μεγαλύτερου μέρους του προτεινόμενου από τη δημιουργό σεναρίου, αλλά όχι στην ολική εφαρμογή του. Πιο συγκεκριμένα, η διδάσκουσα με τους/τις μαθητές/τριες του τμήματος προλάβαμε να ολοκληρώσουμε επιτυχώς τις δύο πρώτες φάσεις του σεναρίου, αλλά προβήκαμε σε μια σύντμηση και προσαρμογή της γ' φάσης και δεν προλάβαμε να ασχοληθούμε με τη δ' φάση (επεξεργασία αποτελεσμάτων έρευνας). Έτσι, χωρίς να ξεφύγουμε από το πνεύμα του αρχικού σεναρίου, υλοποιήσαμε το μεγαλύτερο τμήμα του. Οι μαθητές συμμετείχαν σε δραστηριότητες διερεύνησης του γλωσσικού φαινομένου greeklish, ένα γραφηματικό σύστημα που διαδόθηκε κυρίως ως μέσο επικοινωνίας ανάμεσα στους χρήστες του διαδικτύου: διερεύνησαν περιβάλλοντα στα οποία εμφανίζονται τα greeklish (forums, κοινωνικά δίκτυα, sms), κατόπιν μελέτησαν κείμενα και απόψεις σχετικές με αυτά. Οι παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά των μαθητών/τριών συζητιόνταν αρχικά μέσα στις ομάδες, μετά κοινοποιούνταν στην ολομέλεια και στη συνέχεια ακολουθούσαν αναρτήσεις στο wiki που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του σεναρίου. Στην τελική φάση του σεναρίου, αντί οι μαθητές/τριες να διεξαγάγουν έρευνα με συνεντεύξεις (όπως προβλεπόταν από το πρότυπο σενάριο), κινήθηκαν στην κατεύθυνση μιας μικρής έκτασης, ποσοτικής έρευνας μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου που συνέταξαν ομαδοσυνεργατικά και προώθησαν σε άτομα του οικογενειακού και φιλικού τους κύκλου. Δεν υπήρξε, ωστόσο, διαθέσιμος διδακτικός χρόνος για την επεξεργασία των απαντήσεων που έλαβαν.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Γυμνασίου
↘ Γλώσσα-γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)20/04/2015
Χρονολογία έως11/05/2015
Σχολική μονάδα

1ο Γυμνάσιο Λαμίας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση