Κατεβάστε το σενάριο

Το σχολείο στον χρόνο

  • Δημιουργός: Κατερίνα Τρίμη-Κύρου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Βασικοί στόχοι του σεναρίου ήταν οι μαθητές/τριες αφενός να εξοικειωθούν με κάποιες τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιούν για να «ξεκλειδώνουν» κείμενα που τους δυσκολεύουν στην κατανόηση, αφετέρου να ασκηθούν στην κριτική στάση απέναντι στα κείμενα με τα οποία έρχονται σε επαφή. Εκκινώντας από ένα αυτοβιογραφικό κείμενο του Ν. Καζαντζάκη («Νέα παιδαγωγική») αναζητήθηκαν στοιχεία του σημερινού σχολείου που είναι διαφορετικά από το σχολείο της εποχής του Καζαντζάκη και μεταξύ άλλων έγινε λόγος και για τις ΤΠΕ. Τότε τους δόθηκαν κάποιες λέξεις και φράσεις και τους ζητήθηκε να προετοιμάσουν ένα άρθρο με τίτλο «Οι νέες τεχνολογίες θα αλλάξουν την εκπαίδευση». Σε επόμενη φάση αντάλλαξαν απόψεις για το πιθανό περιεχόμενο ενός άρθρου με τον εν λόγω τίτλο και ακολούθησε μια σύγκριση: οι μαθητές/τριες ανέγνωσαν ένα άρθρο του Βήματος που έφερε τον ίδιο τίτλο και συνέκριναν το περιεχόμενο που είχαν προβλέψει με το πραγματικό περιεχόμενο του άρθρου. Στη συνέχεια ασκήθηκαν στην ενεργή προσέγγιση κειμένων που παρουσιάζουν δυσκολία στην κατανόηση. Τέλος, έθεσαν υπό αμφισβήτηση τις διαπιστώσεις και τις απόψεις που υποστήριζε το άρθρο και συνέταξαν ένα κείμενο όπου κατέθεσαν την κριτική τους. Αυτό το κείμενο αναρτήθηκε σε σχετική σελίδα του wiki, έλαβε αναλυτική ανατροφοδότηση από την εκπαιδευτικό και βελτιώθηκε μετά από διαδικτυακή συνεργασία των ομάδων.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Γυμνασίου
↘ Επικοινωνία στο σχολείο
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2014/11/24
Χρονολογία έως2014/12/19
Σχολική μονάδα

Βαρβάκειο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ