Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Τεκμήρια εφαρμογής σεναρίου Διαβάζοντας ηλεκτρονικά ειδησεογραφικά κείμενα  με κριτικό τρόπο [2,46 MB]

Διαβάζοντας ηλεκτρονικά ειδησεογραφικά κείμενα με κριτικό τρόπο

  • Δημιουργός: Γεωργία-Ζέτα Τσίγκα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Στόχος της εφαρμογής του σεναρίου ήταν οι μαθητές και μαθήτριες (στο εξής μαθητές) να εξοικειωθούν με την κριτική ανάγνωση ειδησεογραφικών κειμένων. Εργαζόμενοι σε πέντε ομάδες οι μαθητές (26 στο σύνολο) μελέτησαν πέντε κείμενα δημοσιευμένα σε ηλεκτρονικές εφημερίδες και σε ιστοχώρους ενημερωτικού χαρακτήρα. Τα κείμενα είχαν την ίδια θεματολογία αλλά διαφορετικές προσεγγίσεις, ώστε, σε πρώτο επίπεδο, να γίνει αντιληπτή η έννοια της πολυφωνίας στον τύπο. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρέθηκε η είδηση ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επρόκειτο να μεταβάλει το καθεστώς των Πρότυπων-Πειραματικών Σχολείων και η κριτική που ασκήθηκε στον θεσμό. Κάθε ομάδα ανέλαβε ένα σχετικό δημοσίευμα από τις ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων ΕΘΝΟΣ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Εφημερίδα των Συντακτών, την ειδησεογραφική σελίδα Pathfinder και τη σχολική εφημερίδα του 2ου Πρότυπου-Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης.

Οι μαθητές αντιμετώπισαν τα ειδησεογραφικά κείμενα ως αφηγηματικές αλλά και ως ιδεολογικές κατασκευές και τα αποδόμησαν, για να αναγνωρίσουν πως αυτά «δεν είναι απλά φορείς πληροφοριών αλλά εμπεριέχουν την αξιολόγηση του συντάκτη τους, ρητή ή υπόρρητη, που επηρεάζει και τον αναγνώστη» (Μποτέλη 2014). Κάθε ομάδα μελέτησε το άρθρο που είχε αναλάβει και, μέσα από τις δραστηριότητες των φύλλων εργασίας, κατέγραψε σταδιακά τα ευρήματά της στο συνεργατικό περιβάλλον του wiki της τάξης που είχε δημιουργήσει η εκπαιδευτικός και τα παρουσίασε στην ολομέλεια. Με την κατάλληλη ενθάρρυνση, οι ομάδες έκαναν συγκρίσεις των δημοσιευμάτων και κατέληξαν σε χρήσιμα συμπεράσματα.

Η εφαρμογή του σεναρίου συνέβαλε στον κλασικό και κριτικό γραμματισμό των μαθητών, εφόσον οι ίδιοι μελέτησαν τη δομή ειδησεογραφικών κειμένων και αποκωδικοποίησαν τον γραπτό λόγο ως φορέα ιδεολογικής φόρτισης. Παράλληλα με τον γραπτό λόγο, που είναι η συνήθης σχολική πρακτική, οι μαθητές ανέπτυξαν τεκμηριωμένο και αναστοχαστικό προφορικό λόγο. Εκτός αυτών, καλλιέργησαν αφενός τον ψηφιακό γραμματισμό, καθώς απέκτησαν εμπειρία στη χρήση ενός ψηφιακού περιβάλλοντος αλληλεπίδρασης (wiki), και αφετέρου τον ψηφιακό κριτικό γραμματισμό έχοντας συνειδητοποιήσει ότι οι ηλεκτρονικοί χώροι είναι ιδεολογικά φορτισμένοι, ώστε οι ίδιοι να προετοιμάζονται για να συμμετάσχουν ως ικανοί πομποί και δέκτες.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Όροι της πρότασης
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)2015/02/18
Χρονολογία έως2015/03/16
Σχολική μονάδα

Γυμνάσιο – Λυκειακές Τάξεις Μακρυχωρίου Λάρισας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ