Κατεβάστε το σενάριο

Η ελιά

  • Δημιουργός: Αυγουστίνος Ανδρικόπουλος

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Δ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

  • Αυγουστίνος Ανδρικόπουλος, Η ελιά

Περίληψη

Το παρόν σενάριο επιδιώκει να χρησιμοποιήσει τις ΤΠΕ στην ενότητα «Η ελιά» (σχολικό βιβλίο της Γλώσσας της Δ΄ Δημοτικού, τεύχος Β΄) στοχεύοντας να αναδείξει την ξεχωριστή σημασία που έχει η καλλιέργεια της ελιάς για τον λαό μας και τους γειτονικούς με εμάς λαούς της Μεσογείου, από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Η ελιά από αρχαιοτάτων χρόνων εμφανίζεται στους μύθους, στις παραστάσεις και στην ιστορία των λαών στις χώρες στις οποίες φύεται και αποτελούσε ανέκαθεν σύμβολο ευημερίας, ειρήνης, γονιμότητας και ευφορίας. Ο λαός μας ταυτίστηκε από νωρίς πολύ με την ελιά και το ελαιόλαδο. Το συνέδεσε με πολλές εκδηλώσεις της ζωής του και αποτέλεσε στενό κομμάτι της κοινωνικής, οικονομικής και καλλιτεχνικής του έκφρασης, επινοώντας όλο και περισσότερες τεχνικές χρήσης του. Σύντομα ανακάλυψε την ιαματική του ιδιότητα και τη χρήση του σαν καλλυντικό χρησιμοποιώντας το σε προϊόντα ομορφιάς.
Αυτή η ιδιαίτερη συμβολή της ελιάς και του ελαιόλαδου στην ύπαρξη και στην ποιότητα της ζωής μας επιχειρείται να αναδειχτεί με το παρόν σενάριο, χρησιμοποιώντας παράλληλα το διδακτικό πακέτο που προσφέρεται από το Yπουργείο για τον σκοπό αυτό, κρατώντας τη βασική διάταξη της ύλης και τα γραμματικά φαινόμενα, όπως προβλέπονται στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Περιλαμβάνονται δραστηριότητες με τη χρήση τρισδιάστατου χάρτη και την αξιοποίηση και οργάνωση πληροφοριών σε ψηφιακό πολυτροπικό έντυπο. Η διδασκαλία εξελίσσεται κυρίως εντός του εργαστηρίου των Η/Υ εκτός του πρώτου δίωρου και προϋποθέτει ομαδοσυνεργατική εμπειρία.
Τα παιδιά παράγουν λόγο, κατανοούν κείμενα, χρησιμοποιούν επιχειρήματα, υιοθετούν αξίες και διαμορφώνουν στάσεις σε σχέση με την καλλιέργεια της ελιάς και τη διατροφική αξία του ελαιόλαδου, εξοικειώνονται με την πληκτρολόγηση κειμένου, την πλοήγηση στο διαδίκτυο, το περιβάλλον ζωγραφικής, , συντάσσουν πολυτροπικό ψηφιακό κείμενο στο περιβάλλον δημιουργίας χαρτών εννοιών, περιηγούνται σε τρισδιάστατο ψηφιακό χάρτη, κάνουν χρήση διαδικτυακού λεξικού.

Διδακτική Ενότητα→ Δ Δημοτικού
↘ Ενότητα 7: Η ελιά
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Σύνδεση προτάσεων
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Παράγραφος
↘ Οδηγίες
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Παράγραφος
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/01/2013
Χρονολογία έως15/01/2013
Σχολική μονάδα

12 /θέσιο Δημοτικό Σχολείο Κορινού

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση