Η Πρώτη Μέρα στο Σχολείο: αναπαραστάσεις σε αφηγηματικά κείμενα
Δημιουργός: Ελένη Ξυλά
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
- Διαθεματικό: Ναι
Εφαρμοσμένο σενάριο
Το σενάριο στηρίζεται
Περίληψη
Το σενάριο της Μαρίας Νέζης κινείται εντός του πεδίου της Θεωρίας της Εμπλαισιωμένης ή Εγκαθιδρυμένης Μάθησης (Situated Learning Theory) (Lave & Wenger 1991) και οργανώνεται γύρω από την επίλυση αυθεντικού προβλήματος που έχει νόημα για τους ίδιους τους μαθητές/τριες (problem-based learning). Ζητούμενο ήταν να διερευνήσουν τα παιδιά τον τρόπο με τον οποίο αναπαρίσταται η πρώτη μέρα στο σχολείο στις αφηγήσεις διαφορετικών υποκειμένων σε ποικίλες περιστάσεις επικοινωνίας, να κατασκευάσουν τη δική τους αφήγηση και να την επικοινωνήσουν στη σχολική κοινότητα.
Διδακτική Ενότητα | → Νεοελληνική Γλώσσα ↘ Α Γυμνασίου ↘ Οι πρώτες μέρες σ’ ένα νέο σχολείο ↘ Επικοινωνία στο σχολείο |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα ↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Πολιτισμός-Τέχνη ↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία → Άρθρα → Ουσιαστικά → Επίθετα → Ρήματα → Σύνταξη ↘ Πρόταση ↘ Όροι της πρότασης ↘ Ρηματικό σύνολο → Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Πολυσημία ↘ Σχέσεις λέξεων ↘ Λεξική και προτασιακή σημασία ↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο ↘ Γλωσσική ποικιλία → Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου) → Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Παράγραφος → Κειμενικά είδη ↘ επιστολές/προσκλήσεις ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Ειδησεογραφικά ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ιστολόγια ↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα → Γλωσσική ποικιλία ↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Κειμενικά είδη ↘ Επιστολές/προσκλήσεις ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης ↘ Ειδησεογραφικά ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ιστολόγια ↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο | → Φιλολογικής ζώνης ↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία ↘ Νεοελληνική Γλώσσα → Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης ↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 13+ διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 14/09/2013 |
Χρονολογία έως | 19/10/2013 |
Σχολική μονάδα | Γυμνάσιο Ν. Επιβατών. |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης → Εφαρμογές γραφείου → Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Περιβάλλοντα σχεδιασμού → Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ → Λεξικά, σώματα κειμένων → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |