Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος [1 MB]

Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος

  • Δημιουργός: Μαγδαληνή Πρεβεζάνου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο αυτό αναφέρεται στον ποιητή Αρχίλοχο, ο οποίος με το καυστικό του πνεύμα αμφισβήτησε τα ομηρικά ιδεώδη, προέβαλε το «εγώ» του και ανέδειξε τη σημασία του «εδώ και τώρα». Στο σενάριο αυτό επιδίωξη είναι να φανεί ακριβώς η ιδιαίτερη φύση της λυρικής ποίησης σε σχέση και αντίθεση με την επική, για αυτό ακολουθείται η πορεία σύνδεσης του ιαμβικού λόγου με μουσικούς ρυθμούς που θα ανακαλύψουν οι μαθητές· ακόμη, η ιαμβική ποίηση του Αρχίλοχου επικοινωνεί διακειμενικά με νεοέλληνες σατιρικούς ποιητές ή κωμωδιογράφους, όπως τον Σουρή και τον Χορτάτση ή ακόμη και με την πολιτική κωμωδία του Αριστοφάνη. Έτσι, μέσω του σεναρίου αυτού η ιαμβική ποίηση συνδέεται με το θέατρο, τη μουσική, την εικόνα, τον ποιητικό αλλά παράλληλα αντικομφορμιστικό λόγο του Αρχίλοχου.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Θεωρητικής Κατεύθυνσης (διδαγμένο)
↘ Αρχαϊκή Λυρική Ποίηση – Αρχίλοχος, (αποσπ. 3, 4, 6, 9)
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
→ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
→ Κειμενικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ποιήματα/τραγούδια
→ Νανουρίσματα-αινίγματα-παροιμίες
→ Συγγραφέας
↘ Αρχίλοχος
→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σάτιρα
↘ Δραματικότητα
↘ Μέτρο-στιχουργία
↘ Διακειμενικότητα
↘ Παρωδία
↘ Παρομοίωση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Μελοποιημένη ποίηση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)05/05/2014
Χρονολογία έως12/05/2014
Σχολική μονάδα

2ο Γενικό Λύκειο Νίκαιας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές