Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος
Δημιουργός: Μαγδαληνή Πρεβεζάνου
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
- Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
- Διαθεματικό: Όχι
Εφαρμοσμένο σενάριο
Το σενάριο στηρίζεται
- Μαγδαληνή Πρεβεζάνου, Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος
Περίληψη
Το σενάριο αυτό αναφέρεται στον ποιητή Αρχίλοχο, ο οποίος με το καυστικό του πνεύμα αμφισβήτησε τα ομηρικά ιδεώδη, προέβαλε το «εγώ» του και ανέδειξε τη σημασία του «εδώ και τώρα». Στο σενάριο αυτό επιδίωξη είναι να φανεί ακριβώς η ιδιαίτερη φύση της λυρικής ποίησης σε σχέση και αντίθεση με την επική, για αυτό ακολουθείται η πορεία σύνδεσης του ιαμβικού λόγου με μουσικούς ρυθμούς που θα ανακαλύψουν οι μαθητές· ακόμη, η ιαμβική ποίηση του Αρχίλοχου επικοινωνεί διακειμενικά με νεοέλληνες σατιρικούς ποιητές ή κωμωδιογράφους, όπως τον Σουρή και τον Χορτάτση ή ακόμη και με την πολιτική κωμωδία του Αριστοφάνη. Έτσι, μέσω του σεναρίου αυτού η ιαμβική ποίηση συνδέεται με το θέατρο, τη μουσική, την εικόνα, τον ποιητικό αλλά παράλληλα αντικομφορμιστικό λόγο του Αρχίλοχου.
Διδακτική Ενότητα | → Β Λυκείου ↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Θεωρητικής Κατεύθυνσης (διδαγμένο) ↘ Αρχαϊκή Λυρική Ποίηση – Αρχίλοχος, (αποσπ. 3, 4, 6, 9) |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Πολιτισμός-Τέχνη → Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Παραγωγή ↘ Σύνθεση ↘ Πολυσημία ↘ Σχέσεις λέξεων ↘ Ετυμολογία ↘ Οικογένειες λέξεων ↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο → Κειμενικοί τρόποι ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό → Κειμενικά είδη ↘ Έρευνες/μελέτες ↘ Ποιήματα/τραγούδια → Νανουρίσματα-αινίγματα-παροιμίες → Συγγραφέας ↘ Αρχίλοχος → Γραμματολογικές περίοδοι ↘ Αρχαϊκή εποχή → Τεχνικές/τρόποι γραφής ↘ Σάτιρα ↘ Δραματικότητα ↘ Μέτρο-στιχουργία ↘ Διακειμενικότητα ↘ Παρωδία ↘ Παρομοίωση → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Κειμενικά είδη ↘ Έρευνες/μελέτες ↘ Ποιήματα/τραγούδια ↘ Ανάγνωση ↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση ↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing) ↘ Δημιουργική γραφή (creative writing) ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο ↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία) ↘ Ακρόαση ↘ Μουσική-τραγούδι ↘ Μελοποιημένη ποίηση ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εκτός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 1-6 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 05/05/2014 |
Χρονολογία έως | 12/05/2014 |
Σχολική μονάδα | 2ο Γενικό Λύκειο Νίκαιας |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης → Εφαρμογές γραφείου → Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Περιβάλλοντα σχεδιασμού → Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ → Λεξικά, σώματα κειμένων → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |