Η περιπέτεια της αναγνώρισης
Δημιουργός: Μαρία Τσούμαρη
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Γυμνασίου
- Διαθεματικό: Όχι
Εφαρμοσμένο σενάριο
Το σενάριο στηρίζεται
- Μαρία Τσούμαρη, Η περιπέτεια της αναγνώρισης
Περίληψη
Το σενάριο εστιάζει στην πρώτη σκηνή της μονομερούς αναγνώρισης του Μενέλαου από την Ελένη που διακρίνεται από έντονη σκηνική και εσωτερική δράση. Αυτή τη διττή δράση επιχειρεί να αναδείξει στην πρώτη φάση του. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες καλούνται α) να επισημάνουν στους στίχους της τραγωδίας τους δείκτες της σκηνικής δράσης (σκηνοθετικές οδηγίες) και της εσωτερικής δράσης (συναισθήματα ηρώων) και να τους προβάλλουν σε μια χρονογραμμή και β) να εστιάσουν στους αφηγηματικούς όρους που δομούν την αναγνώριση (περιπέτεια, επιβράδυνση, τραγική ειρωνεία) και οργανώνουν την εσωτερική δράση.
Σε μια δεύτερη φάση, καλούνται να εκφραστούν πιο βιωματικά και να υποδυθούν τους ήρωες της τραγωδίας (Ελένη, Μενέλαο, Χορό) και τους θεατές σε μια ερασιτεχνική λογοτεχνική ανάπλαση της δραματικής στιχομυθίας σε εσωτερικό μονόλογο (δημιουργική γραφή). Με αυτό τον τρόπο εμβαθύνουν στα δεδομένα της Α΄ Φάσης, εισάγονται στην ενσυναίσθηση και αναδεικνύουν τις έντονες ψυχολογικές μεταπτώσεις των ηρώων και τις αντίστοιχες προσδοκίες των θεατών. Το ευριπίδειο κείμενο και τους εσωτερικούς μονολόγους τους δραματοποιούν και τους βιντεοσκοπούν.
Στην τρίτη φάση του σεναρίου, οι μαθητές καλούνται να προσεγγίσουν κριτικά τις ερασιτεχνικές λήψεις τους, να αντιληφθούν τις ιδιαιτερότητες της οπτικής αφήγησης και να συγκρίνουν την πρόσληψη της δραματοποίησης in vivo με την ψηφιακή καταγραφή της.
Διδακτική Ενότητα | → Γ Γυμνασίου ↘ Ευριπίδου, Ελένη ↘ Eπιπάροδος στ. 576-587 ↘ Β’ Επεισόδιο στ. 588-1219 – 1η Σκηνή 588-658 |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Κειμενικά είδη ↘ Δραματική ποίηση ↘ Συγγραφέας ↘ Ευριπίδης ↘ Γραμματολογικές περίοδοι ↘ Κλασική εποχή ↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής ↘ Δραματικότητα ↘ Τραγική ειρωνεία ↘ Στιχομυθία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Κειμενικά είδη ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Θεατρικές σειρές ↘ Παράγραφος ↘ Ιστολόγια ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση ↘ Συζήτηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου ↘ Δημιουργική γραφή (creative writing) ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο ↘ Συνεργατικό κείμενο ↘ Ακρόαση ↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια | Η εφαρμογή πήρε το χαρακτήρα μικρού Project, καθώς συνδυάστηκε α) με Πολιτιστικό Πρόγραμμα σχετικό με οπτικοποίηση λογοτεχνικών έργων και β) με επίσκεψη στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης |
Χρονολογία (από) | 31/01/2014 |
Χρονολογία έως | 07/03/2014 |
Σχολική μονάδα | Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |