Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Κριτική ανάγνωση ειδησεογραφικών τίτλων_εφαρμογή [114,42 KB]

Κριτική ανάγνωση ειδησεογραφικών τίτλων

  • Δημιουργός: Γιώργος Δεστές

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: ΣΤ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το παρόν σενάριο αποτελεί προέκταση των ασκήσεων με την παθητική και την ενεργητική σύνταξη καθώς και με τη δημιουργία ονοματικής και ρηματικής πρότασης τίτλων πληροφοριακών κειμένων του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών «Γλώσσα Στ΄ Δημοτικού» . Μια προέκταση που επιδιώκει την ενασχόληση των παιδιών με την κριτική ανάλυση λόγου σε τίτλους ειδησεογραφικών κειμένων με σκοπό την αποκάλυψη μιας άλλης οπτικής τους, πέρα από τη διδασκαλία της συντακτικής δομής της πρότασης: την ιδεολογική οπτική του συγγραφέα που με την ανάλογη επιλογή της σύνταξης των λέξεων μέσα σε μια πρόταση κατασκευάζει, εκτός από ταυτότητες, και μια κοινωνική πραγματικότητα ανάλογη με την κοσμοθεωρία (ιδεολογία) του. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές/τριες γίνονται κριτικοί αναγνώστες και κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο τα κείμενα-τίτλοι δομούν και αναπαράγουν κοινωνικές σχέσεις και προβάλλουν ορισμένους τρόπους θέασης της πραγματικότητας. Με άλλα λόγια το σενάριο, μέσω της κριτικής ανάλυσης λόγου αυτών των τίτλων, αποσκοπεί στην απόκτηση εφοδίων για μια κριτική ανάγνωση της παρουσίασης των ειδήσεων.
Για τον σκοπό αυτό το σενάριο χρησιμοποιεί ηλεκτρονικούς τίτλους πληροφοριακών κειμένων, τους οποίους καλούνται τα παιδιά να αναλύσουν, να αλλάξουν τη σύνταξη των λέξεών τους ή και κάποιες λέξεις τους με άλλες, έτσι ώστε να δούνε πώς κατασκευάζεται μια είδηση, μια ταυτότητα και μια πραγματικότητα.

Διδακτική Ενότητα→ ΣΤ Δημοτικού
↘ Ενότητα 7: Η ζωή έξω από την πόλη
↘ Ενότητα 16: Μουσεία
↘ Ενότητα 17: Πόλεμος και ειρήνη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Ειδησεογραφικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)29/4/2015
Χρονολογία έως15/5/2015
Σχολική μονάδα

17ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση