Με αινίγματα και γλωσσοδέτες
Δημιουργός: Ελπίδα Τοκμακίδου
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
- Διαθεματικό: Όχι
Εφαρμοσμένο σενάριο
Το σενάριο στηρίζεται
- Τοκμακίδου Ελπίδα , Με αινίγματα και γλωσσοδέτες
Περίληψη
Το σενάριο που παρουσιάζεται έχει ως αφορμή δραστηριότητες του σχολικού βιβλίου που αξιοποιούν αινίγματα και γλωσσοδέτες. Οι ήρωες του σχολικού βιβλίου καλούνται να λύσουν αινίγματα και να επαναλάβουν γλωσσοδέτες προκειμένου να φτάσουν στη Χωχαρούπα, τη Χώρα των Χαρούμενων Παιδιών. Μέσα από τις δραστηριότητες του σεναρίου, οι μαθητές/-τριες παρακινούνται να εμπλακούν άμεσα και να αναλάβουν οι ίδιοι/-ες δράση. Με τον τρόπο αυτό, το υλικό του σχολικού εγχειριδίου εμπλουτίζεται, ενώ παράλληλα δίνεται μια άλλη εναλλακτική προοπτική με την ένταξη των ΤΠΕ στη διδασκαλία. Βασική επιδίωξη αποτελεί σε ένα πρώτο επίπεδο η ευχαρίστηση, το παιχνίδι με τις λέξεις και η διασκέδαση, ενώ σε δεύτερο επίπεδο υπερισχύει η εξάσκηση της γλωσσικής έκφρασης, της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών/-τριών, μέσα από την αξιοποίηση ήδη αποκτημένων γνώσεων γύρω από διάφορα θέματα της καθημερινότητας. Η επαφή με τα συγκεκριμένα κειμενικά είδη βοηθά στην πληροφόρηση γύρω από το περιεχόμενο και τη μορφή τους, στην κατανόηση της δομής και λειτουργίας τους. Παράλληλα, τα αινίγματα και οι γλωσσοδέτες γίνονται το μέσο για την αναζήτηση πληροφοριών που αφορούν στη γλώσσα, αλλά και το πρόσχημα για τη μύηση σε νέες πρακτικές γραμματισμού.
Διδακτική Ενότητα | → Β Δημοτικού ↘ Ενότητα 8: Το ταξίδι στην Χωχαρούπα |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Πολιτισμός-Τέχνη ↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Μορφολογία ↘ Ρήματα ↘ Σύνταξη ↘ Πρόταση ↘ Ονοματικό σύνολο ↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Παραγωγή ↘ Σύνθεση ↘ Λεξική και προτασιακή σημασία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου) ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Κειμενικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Κειμενικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης |
Χώρος | → Εντός σχολείου |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια | Καθώς οι δραστηριότητες του σεναρίου αποτελούν παραδείγματα για τη δυνατότητα αξιοποίησης κειμενικών ειδών όπως είναι τα αινίγματα και οι γλωσσοδέτες, η αξιοποίησή τους υπόκειται στην επιλογή του/της εκπαιδευτικού. Στη συγκεκριμένη εφαρμογή ακολουθήθηκε η σειρά των δραστηριοτήτων που δίνεται στον αρχικό σχεδιασμό και, όπως αποδείχθηκε στην πράξη, οι προτεινόμενες δράσεις είναι υλοποιήσιμες και μάλιστα στον χρόνο που είχε αρχικά υπολογιστεί -τουλάχιστον όσον αφορά τα βήματα που έγιναν στην τάξη. Είναι όμως αυτονόητο ότι τόσο το συνοδευτικό υλικό όσο και το σενάριο μπορούν να διαφοροποιηθούν ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες της τάξης, τον διαθέσιμο χρόνο, τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες των μαθητών/τριών αλλά και του εκπαιδευτικού. |
Χρονολογία (από) | 6/11/2012 |
Χρονολογία έως | 20/11/2012 |
Σχολική μονάδα | 1ο Δημοτικό Σχολείο Μενεμένης |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Λεξικά, σώματα κειμένων → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |