Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Περιήγηση στην Ελλάδα και την παραδοσιακή της κουζίνα [52,15 MB]

Περιήγηση στην Ελλάδα και την παραδοσιακή της κουζίνα

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνος Ταλαμπίρης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Δ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το παρόν σενάριο ασχολείται με τις διαδικτυακές πηγές, τους ταξιδιωτικούς χάρτες, τις συνταγές μαγειρικής και τα περιγραφικά κείμενα και άρθρα που έχουν ως θεματολογία τις ταξιδιωτικές εντυπώσεις και περιηγήσεις στην Ελλάδα. Σκοπός του σεναρίου ήταν η καλλιέργεια και ενίσχυση δεξιοτήτων, όπως της διερεύνησης, της ανακάλυψης, της επιλογής, της επεξεργασίας αλλά και της δημιουργίας και παρουσίασης γνώσεων και πληροφοριών πάνω στην ελληνική παραδοσιακή κουζίνα και τους ελληνικούς τόπους. Επιπλέον, επιδίωξη του σεναρίου ήταν η ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών με τη χρήση ηρώων από παιχνίδια και των εργαλείων των νέων τεχνολογιών, καθώς και η εποικοδομητική ενασχόληση, κατανόηση και λειτουργική χρήση των γλωσσικών στοιχείων που περιλαμβάνουν ρήματα, επιρρήματα, επίθετα και ουσιαστικά.
Για την επίτευξη των στόχων του σεναρίου ακολουθήθηκε ο ρόμβος της γλωσσικής εκπαίδευσης (Κουτσογιάννης 2012), σύμφωνα με τον οποίο λαμβάνονται υπόψη πέντε παράμετροι στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας: α) οι γνώσεις για τον κόσμο, οι αξίες και οι στάσεις∙ β) οι γραμματισμοί∙ γ) οι γνώσεις για τη γλώσσα∙ δ) οι διδακτικές πρακτικές, καθώς και ε) ο ρυθμιστικός λόγος και η ταυτότητα των μαθητών. Δόθηκε, επίσης, ιδιαίτερη βαρύτητα στον κριτικό γραμματισμό. Οι μαθητές εδώ επιχειρήθηκε μέσω της επιχειρηματολογίας να συγκρίνουν, να αξιολογήσουν, να επιλέξουν και να παρουσιάσουν τις απόψεις τους πάνω στη συγκεκριμένη θεματολογία. Διάλογος, επιχειρηματολογία, διερεύνηση και κριτική αποτελούν τις μορφές της διδασκαλίας που δομούν τη γνώση, καλλιεργούν τις δεξιότητες και υιοθετούνται ως στρατηγικές στο σενάριο (Chapman 2006).

Διδακτική Ενότητα→ Δ Δημοτικού
↘ Ενότητα 16: Ταξίδια στην Ελλάδα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Πόλη
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Αριθμητικά
↘ Επιρρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Συντομογραφίες
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Εικαστικά
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
↘ Αισθητική Αγωγή
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Αγωγή Υγείας
↘ Εκπαιδευτικές εκδρομές
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Θεατρική Αγωγή
↘ Περιβαλλοντική Αγωγή
↘ Πολιτιστικά προγράμματα
↘ Ευέλικτη ζώνη
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)23/4/2015
Χρονολογία έως13/5/2015
Σχολική μονάδα

8ο Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση