Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,88 MB]

Στις πηγές της ανθρώπινης ύπαρξης: θεοί και νόμοι

  • Δημιουργός: Κοσμάς Τουλούμης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι μαθητές αξιοποίησαν τα αποσπάσματα από τον Σίσυφο του Κριτία και τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα, τα οποίο ανθολογούνται στο σχολικό βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου στα Κείμενα και τα Παράλληλα Κείμενα της 8ης Ενότητας. Ήρθαν σε επαφή με προ-κλητικές απόψεις μέρους της αρχαίας ελληνικής σκέψης, οι οποίες διατυπώνονται σε ποιητική και σε διαλογική μορφή, σε σχέση με το θείο και τους νόμους.. Επειδή τα δυο αποσπάσματα αναφέρονται στις απαρχές του ανθρώπινου βίου, οι μαθητές «έλεγξαν» αν οι απόψεις του Κριτία και του Πρωταγόρα μπορεί να στηριχθούν σε σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψη και αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ. Οι ομάδες των μαθητών εντόπισαν τις απόψεις του Κριτία και του Πρωταγόρα και τις αντιπαρέβαλλαν με δεδομένα που προήλθαν από δυο μελέτες περίπτωσης.: το νεολιθικό «ναό» στο Γκιομπεκλί Τεπέ της σημερινής Τουρκίας (της 11ης-10ης χιλιετίας π.Χ.), καθώς και τις πρώιμες νομοθεσίες από τον Βαβυλώνιο βασιλιά Χαμμουραμπί (18ος αι. π.Χ.) και την επιγραφή της Γόρτυνας στην Κρήτη (6ος – 5ος αι. π.Χ). Παρουσίασαν κατόπιν τις απόψεις τους με λογισμικά παρουσίασης. Δημιουργήθηκε, τέλος, σε συνεργασία μαθητών και καθηγητών μια ιστοσελίδα με το ελεύθερο λογισμικό webnode με θέμα τη γέννηση της θρησκείας και των νόμων όπου αναρτήθηκαν το έργο και τα συμπεράσματα τους.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Β Γυμνασίου
→ 8. Η γένεση της θρησκείας και της δικαιοσύνης
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Συγγραφέας
↘ Πλάτων
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
→ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία (μτφρ.)
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Αγγλική Γλώσσα
↘ Θρησκευτικά
↘ Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
↘ Κοινωνιολογία
↘ Πολιτική και Δίκαιο
↘ Φιλοσοφία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)15/02/2014
Χρονολογία έως07/03/2014
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Μακεδονίας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων