Κατεβάστε το σενάριο

Επάγγελμα

  • Δημιουργός: Γιούλη Αλεξίου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου, Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο ξεκινά με την καταγραφή σε ατομικό φύλλο από κάθε μαθητή των παραγόντων που τον οδήγησαν στην εκλογή επαγγέλματος. Στη συνέχεια, οι μαθητές συγκροτούν ομάδες και κάθε ομάδα συνθέτει (καταγράφοντας/ιεραρχώντας από τον πιο συχνό στον λιγότερο συχνό) αυτούς τους παράγοντες, τους παρουσιάζει στην ολομέλεια και τους αναγράφει στον πίνακα. Ακολουθεί σύνθεση της δουλειάς των ομάδων και επεξεργασία της ερώτησης ποιοι παράγοντες ΠΡΕΠΕΙ να επηρεάζουν τους νέους στις επαγγελματικές τους επιλογές. Δίνεται ως εργασία στους μαθητές στο σπίτι και στο σχολείο η συγγραφή παραγράφων με σχετικό θέμα. Ακολουθεί δουλειά σε ομάδες, με τη χρήση Η/Υ, σχετική με κείμενα που αφορούν ορισμένα επαγγέλματα, σχετική με την κατανόηση της αμφίδρομης σχέσης γλώσσας-ταυτότητας (η γλώσσα που χρησιμοποιώ κατασκευάζει την ταυτότητά μου, αλλά και η επαγγελματική μου ταυτότητα επηρεάζει τη γλώσσα μου). Ανακοινώνονται και συζητούνται τα αποτελέσματα των εργασιών των ομάδων και, τέλος οι μαθητές προχωρούν στην παραγωγή λόγου (άρθρο) με σχετικό θέμα. Το σενάριο κλείνει με τη διόρθωση της παραγωγής λόγου.

Πρόκειται για ένα σενάριο 9 διδακτικών ωρών που φιλοδοξεί:
* να πραγματευτεί το θέμα επάγγελμα/επαγγελματικός προσανατολισμός των νέων στο πλαίσιο της προετοιμασίας των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις (αν εφαρμοστεί στη Γ Λυκείου), ή της κάλυψης της ύλης της αντίστοιχης ενότητας (αν εφαρμοστεί στη Β΄ Λυκείου)
* να αντλήσει από τις γνώσεις που έχουν ήδη οι μαθητές σχετικά με τους τρόπους ανάπτυξης παραγράφων και να τις συστηματοποιήσει,
* να θέσει στους μαθητές ασκήσεις σχετικές με το λεξιλόγιο, το ύφος των κειμένων, τη χρήση ενεργητικής και παθητικής σύνταξης, αναφορικής και ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας (γνώσεις για τη γλώσσα αλλά και την επίγνωση ότι τα μέσα και τα κείμενα δεν είναι ουδέτερα γι’ αυτό και πρέπει να αντιμετωπίζονται κριτικά),
* να προχωρήσει την κριτική σκέψη τους σχετικά με τον ρόλο που επιτελεί η (ορθή) επιλογή επαγγέλματος στη ζωή του ανθρώπου (γνώσεις για τον κόσμο, στάσεις),
* να προβληματίσει τους μαθητές, ενόψει της επιλογής του μελλοντικού τους επαγγέλματος, για την αμφίδρομη σχέση γλώσσας/ταυτότητας -η γλώσσα που χρησιμοποιώ κατασκευάζει την ταυτότητά μου, αλλά και η επαγγελματική μου ταυτότητα επηρεάζει τη γλώσσα μου και τις στάσεις και τις αξίες που ενστερνίζομαι- (γνώσεις για τον κόσμο, στάσεις),
* να εμπλέξει τους μαθητές με τη δημιουργική χρήση και αξιοποίηση των τεχνολογιών κατά τη μαθησιακή διδασκαλία (νέοι γραμματισμοί),
* να ασκήσει τους μαθητές στον συνεργατικό τρόπο πρόσληψης γνώσεων και στη δημιουργία μέσα από ομαδική δουλειά (νέοι γραμματισμοί).

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Βιογραφικά είδη
→ Γ Λυκείου
↘ Η πειθώ
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)9/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές