Σχολική Βία
Δημιουργός: Αικατερίνη Μιχαλάκου
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: ΣΤ' Πρωτοβάθμια
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
- Διαθεματικό: Ναι
Συνταγμένο σενάριο
Εφαρμογές του σεναρίου
- Σοφία Κολοσίδου, Σχολική βία
- Αικατερίνη Μιχαλάκου, Σχολική βία
Περίληψη
Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας συζητιέται τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο. Οι λόγοι είναι αρκετοί και πολυδιάστατοι. Η οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων και τα επακόλουθά της, όπως η ανεργία και η ταυτόχρονη αλλαγή στις κοινωνικές και πολιτικές δομές, ίσως αποτελούν κάποιους από τους λόγους της αναζωπύρωσης της ενδοσχολικής βίας. Με το παρόν σενάριο επιχειρείται να κατασταλούν οι διάφορες μορφές βίας που υπάρχουν μέσα στο σχολικό περιβάλλον κυρίως μέσα από δύο συνιστώσες:
• Τη συνειδητοποίηση από τους μαθητές των πράξεων βίας
• Την προσπάθεια περιορισμού τέτοιων εκδηλώσεων μέσα από δραστηριότητες που μαθαίνουν στα παιδιά την αξία της συλλογικότητας και της ομαδικότητας και τις αρνητικές συνέπειες που μπορεί να έχει ένας ανταγωνισμός που καταλήγει σε βία.
Το σενάριο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος οι μαθητές προσπαθούν να καταλάβουν πώς γεννιέται μια πράξη βίας μέσα από δραστηριότητες που μαθαίνουν περισσότερο τον εαυτό τους και το πώς μπορούν να ερμηνευτούν από τους άλλους κάποιες χειρονομίες, γκριμάτσες κλπ. Στο δεύτερο μέρος οι δραστηριότητες έχουν περισσότερο ομαδικό χαρακτήρα και μαθαίνουν στα παιδιά την αξία της συλλογικότητας και της έλλειψης ανταγωνισμού.
Διδακτική Ενότητα | → Δεν αντλεί από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Σχολική ζωή → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Σύνταξη ↘ Πρόταση ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Προφορικό ↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου) ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Εξήγηση → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Εξήγηση ↘ Κειμενικά είδη ↘ Επιστολές/προσκλήσεις ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης |
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο | → Άλλα γνωστικά αντικείμενα ↘ Εικαστικά → Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης ↘ Αγωγή Υγείας ↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project ↘ Θεατρική Αγωγή |
Χώρος | → Εντός σχολείου |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 04/2014 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης → Εφαρμογές γραφείου → Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |