Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,7 MB]

Έφηβοι ερευνητές στο κυνήγι των αποδείξεων

  • Δημιουργός: Θεοδόσιος Αράπης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Συνδημιουργός: Κωνσταντίνος Γκούφας
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η συγκεκριμένη διδακτική απόπειρα συνδυάζει πρωτοτυπία, έρευνα, προσπέλαση σύγχρονων κειμενικών τύπων και οργανική ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές προσπαθούν, μέσα από πακέτα οικογενειακών αποδείξεων, να ανασυνθέσουν το καταναλωτικό, κοινωνικό και οικονομικό προφίλ των εκάστοτε κατόχων πακέτων αποδείξεων, τους οποίους φυσικά δε γνωρίζουν. Δημιουργούν λίστες από τις αποδείξεις που συγκεντρώνουν και με βάση το Excel κατασκευάζουν πίνακες με τις συχνότητες των προϊόντων. Τους πίνακες αυτούς τους αξιοποιούν σε κείμενο-μικροέρευνα που αποτυπώνει την όλη έρευνά τους και τα αποτελέσματα.
Πρόκειται για μικροέρευνα, η μορφή της οποίας ενέχει τη μελέτη και την επίλυση ενός πραγματικού προβλήματος. Σε πρώτη φάση, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει στην ολομέλεια κάποιες αποδείξεις εν είδει αφόρμησης και με βάση αυτές γίνεται συζήτηση, προκειμένου να εξαχθούν επαγωγικά τα ερωτήματα που θα θέλουν να διερευνήσουν οι μαθητές και που θα κρίνουν ότι μπορούν να τα ερευνήσουν βλέποντας μόνο τις αποδείξεις. Στη συνέχεια, και αφού οι μαθητές έχουν διαβάσει ενδεικτικά κείμενα, προκειμένου να εξοικειωθούν με το κειμενικό είδος της μικροέρευνας, αποκωδικοποιούνται στην ολομέλεια τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου κειμενικού είδους, με βάση τις δραστηριότητες του πρώτου φύλλου εργασίας. Έπειτα, αφού οι ομάδες μελετήσουν, κατηγοριοποιήσουν και καταγράψουν στο Excel τα στοιχεία από το πακέτο αποδείξεων που τους αντιστοιχεί, δημιουργούν τα ανάλογα γραφήματα, τα οποία ενσωματώνουν και αξιοποιούν στα πορίσματά τους, που αποκρυπτογραφούν τις συνήθειες και το προφίλ του κατόχου/των κατόχων του πακέτου αποδείξεων.
Οι μαθητές εστιάζουν σε κείμενα, όπου οι ΤΠΕ παίζουν σημαντικό ρόλο και τα οποία είναι στον πυρήνα του σχολικού γραμματισμού, αυτά που, κακώς ίσως, λέγονται «απαιτητικά κείμενα». Η αξιοποίηση, επομένως, των ΤΠΕ είναι ουσιώδης και αναδεικνύεται η πρόσθετη παιδαγωγική τους αξία, έχοντας σχέση με την επικοινωνία και τα κείμενα. Αναδεικνύονται πολλά στοιχεία κριτικού γραμματισμού σχετικά με το πώς ψάχνουμε, τι βρίσκουμε, πώς επιλέγουμε και γιατί.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Αριθμητικά
↘ Επιρρήματα
↘ Σύνδεσμοι
↘ Προθέσεις
↘ Επιφωνήματα
↘ Μόρια
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Επιρρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Συντομογραφίες
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Παράγραφος
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Οικιακή Οικονομία
↘ Οικονομική Θεωρία
↘ Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων & Υπηρεσιών
↘ Πληροφορική
↘ Στατιστική
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)02/03/2015
Χρονολογία έως20/04/2015
Σχολική μονάδα

1ο ΓΕ.Λ Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση