Κατεβάστε το σενάριο

Οι αρετές του ηγέτη

  • Δημιουργός: Αθηνά Ράλλη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η διδακτική πρόταση αφορά στη διδασκαλία του Α΄ μέρους της 7ης ενότητας του σχολικού βιβλίου της Β΄ Γυμνασίου με τίτλο «Ένας στοργικός ηγέτης», που αναφέρεται στις αρετές του βασιλιά της Σπάρτης Αγησιλάου (444-360 π.Χ.). Οι μαθητές καλούνται να εμβαθύνουν στη μελέτη του κειμένου και να επισημάνουν τις αρετές ενός «αγαθού βασιλέως», όπως τις παρουσιάζει στο βιογραφικό του έργο ο Ξενοφών. Στη συνέχεια, καλούνται ανά ομάδες να κρίνουν τις ηγετικές αρετές του Αγησιλάου με κριτήρια που βασίζονται στην έρευνα που κάνουν ως φιλόλογοι, ιστορικοί, κοινωνιολόγοι. Αξιοποιώντας τα συμπεράσματά τους θα εκφέρουν την κρίση τους για τις αρετές που, κατά τη γνώμη τους, πρέπει να διαθέτει ένας σύγχρονος ηγέτης. Τέλος, οι μαθητές θα προσδιορίσουν το γραμματειακό είδος του κειμένου: βιογραφία (εγκώμιο).

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Β Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 7. Ένας στοργικός ηγέτης
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πόλη
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ξενοφών
↘ Θουκυδίδης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Διακειμενικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Δεκέμβριος 2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση