Κατεβάστε το σενάριο

Η εκπαίδευση στην αρχαιότητα

  • Δημιουργός: Αθηνά Ράλλη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η εκπαίδευση αποτελεί διαχρονική ανάγκη των ανθρώπων και πρώτιστο μέλημα όλων των κοινωνιών. Η «εγκύκλιος παιδεία» του αρχαίου ελληνικού κόσμου αποτελεί μέχρι και σήμερα τον πυρήνα της εκπαιδευτικής πρακτικής. Οι μαθητές καλούνται με βάση τις πληροφορίες του πλατωνικού κειμένου (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα) και των ιστορικών πληροφοριών (Αρχαία Ιστορία), καθώς επίσης και με τη βοήθεια πολυμεσικού υλικού από το διαδίκτυο, να κάνουν μια ιστορική περιήγηση στην αρχαιότητα, να ανακαλύψουν τη σημασία γενικότερα της αγωγής και ειδικότερα της «παιδεύσεως», να εντοπίσουν τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης, να συσχετίσουν δεδομένα ώστε να μπορούν να κρίνουν τις σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές στις οποίες μετέχουν και οι ίδιοι και, τέλος, να είναι σε θέση να διαμορφώσουν άποψη και να διατυπώσουν τις δικές τους προτάσεις για την εκπαίδευση.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
↘ 2. Η εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
↘ Συγγραφέας
↘ Ξενοφών
↘ Πλάτων
↘ Αριστοτέλης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Διακειμενικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Δεκέμβριος 2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση