Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [13,59 MB]

Αναζήτηση e-κίας

  • Δημιουργός: Σαββατούλα Χοροζίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: ΣΤ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η καλλιέργεια του γλωσσικού γραμματισμού αποτελεί έναν από τους πιο κεντρικούς στόχους του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ο οποίος επιδιώκεται κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Το παρόν σενάριο επιχειρεί να ενδυναμώσει τον ήδη αποκτημένο γλωσσικό (και μη) γραμματισμό, αλλά και να προσφέρει βαθύτερη κατανόηση για τη σύνδεση των γραμματικοσυντακτικών φαινομένων με τον κόσμο που κατασκευάζουν και κατά συνέπεια ζούμε. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού. Όπως αναφέρουν οι Κόμης & Ντίνας (2011, 42), με τον όρο «κριτικός γραμματισμός εννοούμε την παιδαγωγική – διδακτική προσέγγιση που προσεγγίζει τα κείμενα ως κοινωνικοπολιτικά και ιδεολογικά πλαισιωμένες οντότητες, οι οποίες κατασκευάζουν γνώσεις και ταυτότητες, ασκούν κριτική στην κοινωνική πραγματικότητα και διαμορφώνουν τελικά τον κόσμο μας».
Οι μικρές αγγελίες αποτελούν ένα ξεχωριστό κειμενικό είδος, το οποίο προσφέρεται για την ανάπτυξη και καλλιέργεια πολλαπλών στόχων. Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών συνεισφέρει σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση, παρέχοντας τα κατάλληλα εργαλεία για την ανάδειξη φαινομένων που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα. Σκοπός του παρόντος σεναρίου είναι να εμπλακούν οι μαθητές σε καινοτόμες δραστηριότητες, έτσι ώστε να αποκομίσουν οφέλη τόσο σε γνώσεις για τη γλώσσα όσο και σε γνώσεις για τον κόσμο/αξίες/στάσεις αλλά και σε γραμματισμούς (σχετικά βλ. Κουτσογιάννης 2012).

Διδακτική Ενότητα→ ΣΤ Δημοτικού
↘ Ενότητα 2: Κατοικία
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Πόλη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αριθμητικά
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Συντομογραφίες
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Παράγραφος
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)26/09/2014
Χρονολογία έως02/10/2014
Σχολική μονάδα

Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Νέων Επιβατών

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές