Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Το τραγούδι της φάλαινας [6,34 MB]

Τεκμήρια

  • Το τραγούδι της φάλαινας [9,05 MB]

Το τραγούδι της φάλαινας

  • Δημιουργός: Βασιλική Γεωργαντζιά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί ευθύνη για όλη την ανθρωπότητα. Η εκπαίδευση και μάλιστα η επονομαζόμενη περιβαλλοντική εκπαίδευση βρίσκεται στο προσκήνιο της επικαιρότητας, καθώς αναδύονται διαρκώς ολοένα και περισσότερα αυθεντικά περιβαλλοντικά ζητήματα, τα οποία χρήζουν ολιστικής αντιμετώπισης.
Στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης (Έκθεση Brundland, WCED 1987) αναδύεται η σύγχρονη κοσμοαντίληψη της «Χειραφετικής Εκπαίδευσης για
ένα Βιώσιμο Μέλλον», στην οποία εντάσσονται δυο αλληλένδετες έννοιες:
1) ο στοχαζόμενος εκπαιδευτικός/μαθητής/πολίτης και 2) ο ενεργός εκπαιδευτικός/μαθητής/πολίτης (Κωστούλα-Μακράκη & Μακράκης 2006). Οι εμπλεκόμενοι στη μαθησιακή διαδικασία ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα του πλανήτη όχι μόνο συμμετέχοντας σε κατεξοχήν περιβαλλοντικά προσανατολισμένα προγράμματα, αλλά λειτουργώντας προς αυτήν την κατεύθυνση μέσα από διάφορες μαθησιακές δραστηριότητες, ανεξάρτητα από το/τα γνωστικό/-ά αντικείμενο/-α που εντάσσονται.
Σκοπός του παρόντος σεναρίου είναι να εμπλακούν οι μαθητές/-τριες σε καινοτόμες δραστηριότητες, ώστε να αποκομίσουν οφέλη τόσο σε γνώσεις για τη γλώσσα όσο και σε γνώσεις για τον κόσμο/αξίες/στάσεις και σε γραμματισμούς (σχετικά βλ. Κουτσογιάννης 2012). Μέσα από δραστηριότητες προσανατολισμένες στη γλωσσική διδασκαλία αναδύεται η επιτακτική ανάγκη για την προστασία του περιβάλλοντος.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Δημοτικού
↘ Ενότητα 1.3: Στη γη και στη θάλασσα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Περιβαλλοντική Αγωγή
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)1/12/2014
Χρονολογία έως20/12/2014
Σχολική μονάδα

3ο Δημοτικό Σχολείο Ευκαρπίας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση