Κατεβάστε το σενάριο

'Ηιρημαι ζην μετ' ελευθερίας

  • Δημιουργός: Αλέξανδρος Καραφωτιάς

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο αφορά τη διδασκαλία παραγράφων ενός ρητορικού κειμένου, του «Υπέρ της Ροδίων ελευθερίας» του Δημοσθένη. Ένα αρχαίο κείμενο, εκτός από το είδος του γραπτού λόγου που εκπροσωπεί και της συνακόλουθης φιλολογικής του αξίας, συνδέεται πάντα με μια συγκεκριμένη ιστορική και κοινωνική πραγματικότητα ή μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση για σύγκριση με γεγονότα της σύγχρονης εποχής. Η διαίρεση των πολέμων με βάση το πολίτευμα του αντίπαλου κράτους χρησιμοποιείται από τον ρήτορα για την ανάδειξη της ειδοποιού διαφοράς δημοκρατίας και ολιγαρχίας, την οποία και θα αντιληφθούν οι μαθητές. Οι ρητορικές υπερβολές επιβάλλονται ίσως εξαιτίας του πιθανού κινδύνου που αντιβαίνει στα συμφέροντα της πόλεως. Η σύγκριση με παραδείγματα της νεότερης και σύγχρονης παγκόσμιας ιστορίας θα λειτουργήσει ως πειστήριο για την παραδοχή ότι οι επισημάνσεις του Δημοσθένη δε συγκρούονται ούτε με την κοινή λογική ούτε με την ιστορική πραγματικότητα.

Διδακτική Ενότητα→ Β Λυκείου
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Θεωρητικής Κατεύθυνσης (διδαγμένο)
↘ Δημοσθένης, Υπέρ της Ροδίων ελευθερίας – §17
↘ Δημοσθένης, Υπέρ της Ροδίων ελευθερίας – §18
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
→ Ποικιλία
→ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
→ Γραφή
↘ Ορθογραφία
→ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
→ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
→ Κειμενικά είδη
↘ Ιστολόγια
→ Ιστορικά
→ Φιλοσοφικά - επιστημονικά
→ Ρητορικά
→ Συγγραφέας
↘ Ηρόδοτος
↘ Θουκυδίδης
↘ Δημοσθένης
↘ Ισοκράτης
↘ Πλάτων
↘ Αριστοτέλης
→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Διακειμενικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Μάιος 2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση