Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Koutsimpeli_Tekmiria_paixnidi_gnoseon_sto_diadiktyo [22,27 MB]

Στήνουμε ένα παιχνίδι γνώσεων στο διαδίκτυο

  • Δημιουργός: Όλγα Κουτσιμπέλη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο ξεκίνησε αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα στις 20-04-2015 και χάθηκαν πολλές ώρες που αναπληρώθηκαν από άλλα μαθήματα, κυρίως μουσικά. Λόγω της φύσης του σχολείου (μουσικό σχολείο), το διάστημα εκείνο η τάξη απουσίασε σε μουσικές εκδηλώσεις εκτός πόλης, σε εκδρομές και άλλες δραστηριότητες και η έναρξη του σεναρίου συνέπεσε αφενός με τις μουσικές πρόβες των μαθητών για την -υποχρεωτική- τελική μουσική εκδήλωση του Μαΐου και αφετέρου με το διάβασμα και τις εξετάσεις των μαθητών στα μουσικά μαθήματα, που προηγούνται έναντι των υπόλοιπων μαθημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι την πρώτη ημέρα εφαρμογής του σεναρίου όλοι οι μαθητές διάβαζαν θεωρία μουσικής και μάλιστα μου ζήτησαν να τους αφιερώσω την ώρα για να διαβάσουν.

Σκέφτηκα λοιπόν ότι πρώτον δε προλαβαίνουμε να αναπτύξουμε το σενάριο στην ολότητά του (κάτι τέτοιο θα προϋπέθετε την ύπαρξη μιας ολόκληρης ή σχεδόν ολόκληρης σχολικής χρονιάς) και δεύτερον ότι οι μαθητές μετά τις διακοπές του Πάσχα και μάλιστα στα μουσικά σχολεία βρίσκονται ήδη σε φάση εξετάσεων, επομένως αυτό ακριβώς έπρεπε να χρησιμοποιηθεί προς όφελος του σεναρίου εστιάζοντας όχι στη διδακτέα ύλη (που πλέον είχε ουσιαστικά παρέλθει), αλλά στην εξεταστέα (που βρίσκονταν μπροστά μας και αποτελούσε θέμα άμεσου ενδιαφέροντος των μαθητών).

Η ιδέα της συντάκτριας ότι πρόκειται για ένα διαθεματικό project, που θα διατρέχει τη σχολική χρονιά, δεν ευδοκίμησε λόγω των εξαιρετικών χρονικών προσδιορισμών. Η διαθεματικότητά του περιορίστηκε σε ένα μάθημα τελικά, στην Αρχαία Ελληνική (ΑΕ) Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου, που ορίστηκε και το πρώτο μάθημα στο πρόγραμμα των προαγωγικών εξετάσεων και μάλιστα διδάχτηκε από τη γράφουσα σε συνδυασμό με το μάθημα της Νέας Ελληνικής (ΝΕ) Γλώσσας.
Στόχος υπήρξε, σύμφωνα και με τη σύνταξη του αρχικού σεναρίου, η δημιουργία ενός διαδικτυακού παιχνιδιού γνώσεων με την αξιοποίηση ενός wiki που θα κατασκεύαζαν οι ίδιοι οι μαθητές.

Οι μαθητές περιορίστηκαν στην επιλογή ενός μαθήματος μόνο που αφενός είχε δυσκολίες για εκείνους και αφετέρου ήταν άμεσου ενδιαφέροντος εφόσον θα ήταν το πρώτο στη σειρά μάθημα των εξετάσεων. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες κατά βούληση, το γνωστικό αντικείμενο ήταν τελικά ένα (ενώ στον αρχικό σχεδιασμό της εφαρμογής του σεναρίου υπήρχε και το μάθημα της ΝΕ Γλώσσας), επομένως στο σημείο αυτό υπήρξε διαφοροποίηση με το συνταγμένο σενάριο που προέβλεπε τη δημιουργία ίσων ομάδων με αυτών των διδακτικών αντικειμένων.

Πολλοί μαθητές σχημάτισαν κατά την εφαρμογή του σεναρίου μικρές ομάδες δύο ή τριών μαθητών με στόχο τη δημιουργία πιθανών ερωτήσεων-ασκήσεων-θεμάτων από την τρέχουσα εξεταστέα ύλη της ΑΕ Γλώσσας. Έπειτα, με κλήρωση θα επιλέγονταν οι μαθητές που θα απαντούσαν σε αυτές, αφού είχαν μελετήσει την εξεταστέα ύλη. Επειδή, κατά την εφαρμογή του σεναρίου, δεν ήταν δυνατή η δημιουργία ενός wiki και η ανάρτηση των ερωτήσεων σε αυτό λόγω έλλειψης χρόνου αλλά και εξοικείωσης των μαθητών με το ψηφιακό περιβάλλον των wikis, αποφασίστηκε αυτή η μικρή τράπεζα πιθανών θεμάτων που δημιουργήθηκε να παιχτεί ως παιχνίδι μέσω προγράμματος παρουσιάσεων (powerpoint). Η δημιουργία των ερωτήσεων αυτών θα αποτελούσε, σύμφωνα και με το συνταγμένο σενάριο, το επαναληπτικό υλικό για την προετοιμασία των μαθητών στις προσεχείς εξετάσεις.

Η αυτοαξιολόγηση στο σπίτι προβλέφτηκε ως άσκηση προετοιμασίας και δημιουργίας των ερωτήσεων σε περίπτωση μη επαρκούς σχολικού χρόνου, ωστόσο όπως αποδείχτηκε το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα οι μαθητές δεν είχαν χρόνο ούτε στο σπίτι, ούτε γενικότερα αποτελεί λύση η μετάθεση σχολικών δραστηριοτήτων σε προσωπικούς χρόνους. Στο τέλος, το παιχνίδι παίχτηκε ζωντανά στο εργαστήριο πληροφορικής κατά τις 2 τελευταίες ώρες της 7ωρης εφαρμογής του σεναρίου.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Γυμνασίου
↘ Από τον τόπο μου σ’ όλη την Ελλάδα
↘ Ζούμε με την οικογένεια
↘ Φίλοι για πάντα
↘ Το σχολείο στο χρόνο
↘ Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα
↘ Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές
↘ Βιώνοντας προβλήματα της καθημερινής ζωής
↘ Συζητώντας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα
↘ Ταξίδι στο μαγικό κόσμο του διαστήματος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
↘ Ιστορία
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Απαιτούνται περισσότερες ώρες για την εφαρμογή του σεναρίου. Καλό είναι να διατρέξει ολόκληρο το σχολικό έτος.

Χρονολογία (από)20/04/2015
Χρονολογία έως11/05/2015
Σχολική μονάδα

Μουσικό Σχολείο Άμφισσας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ