Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • perilakonikotitas_syn [56,92 KB]

Τεκμήρια

  • perilakonikotitas_tek [3,08 MB]

Περί λακωνικότητας ο λόγος

  • Δημιουργός: Στάθης Λεουτσάκος

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στην αρχή της εφαρμογής του σεναρίου οι μαθητές χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες και η κάθε ομάδα σε δύο υποομάδες. Ακολούθως, το σενάριο εφαρμόστηκε σε τρεις (3) φάσεις.

Στην πρώτη φάση οι μαθητές ανέλαβαν να διερευνήσουν τον σχολικό λόγο. Επιχείρησαν να μελετήσουν σελίδες από το έντυπο εγχειρίδιο για τη διδασκαλία της Ν. Γλώσσας στη Β΄ λυκείου καθώς και την εμπλουτισμένη ψηφιακή εκδοχή τους. Πιο αναλυτικά ερεύνησαν τα κείμενα που το έντυπο και το εμπλουτισμένο ψηφιακό βιβλίο περιέχουν, τις πηγές προέλευσής τους, τη λειτουργία τους στο σώμα των εγχειριδίων και την προβληματική που αναδεικνύουν σε σχέση με το θέμα της λακωνικότητας. Σε δεύτερη φάση οργανώθηκε μια ιστοεξερεύνηση (webquest) με σκοπό την κριτική αναζήτηση διαδικτυακού υλικού. Οι μαθητές, αξιοποιώντας τις δεξιότητες που έχουν ήδη αναπτύξει στη χρήση του διαδικτύου (ψηφιακός γραμματισμός) και στον κριτικό έλεγχο των διαδικτυακών πηγών (κριτικός γραμματισμός), ανέλαβαν ομαδικά να διερευνήσουν τις πληροφορίες που παρέχει το διαδίκτυο σχετικά με το θέμα της λακωνικότητας και να παρατηρήσουν τις διαφορές που έχουν οι πληροφορίες αυτές από τις αντίστοιχες πληροφορίες των σχολικών εγχειριδίων. Τις παρατηρήσεις τους τις σημείωσαν ηλεκτρονικά και τις οργάνωσαν σε μια κοινή παρουσίαση με σκοπό να ανακοινώσουν τα συμπεράσματά τους στην τάξη τους στο τέλος του σεναρίου. Στην τρίτη και τελευταία φάση του σεναρίου, οι μαθητές ανά ομάδες ανακοίνωσαν τα συμπεράσματά τους, καθοδηγούμενοι από την παρουσίαση που είχαν ετοιμάσει (PowerPoint), και αναπτύχθηκε στην τάξη διάλογος με επίκεντρο τη σύγκριση σχολικού και διαδικτυακού λόγου, τον τρόπο που κατασκευάζονται και τις ιδεολογικές στάσεις που εκφράζουν. Ο απώτερος στόχος του σεναρίου ήταν να αξιοποιηθούν εξωσχολικές πρακτικές (η αναζήτηση του διαδικτύου) για τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας και η ανάπτυξη στους μαθητές της κριτικής θεώρησης του διαδικτυακού λόγου.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Σημειώσεις-περίληψη
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Ετυμολογία
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)21/11/2014
Χρονολογία έως12/12/2014
Σχολική μονάδα

1ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών - Γεννάδειο

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση