Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,44 MB]

Γνωριμία με τα κειμενικά είδη της παρουσίασης και κριτικής και τις επιμέρους υποκατηγορίες τους (βιβλίο, κινηματογράφος, μουσική)

  • Δημιουργός: Αθηνά Ψαροπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Μέσω του σεναρίου επιδιώκεται να γνωρίσουν οι μαθητές τα γενετικά χαρακτηριστικά των κειμενικών ειδών της παρουσίασης και κριτικής βιβλίου, μουσικής και κινηματογραφικής ταινίας, διερευνώντας τα χαρακτηριστικά τους και να αντιμετωπίσουν τα δύο είδη κριτικά και συγκριτικά, προβληματιζόμενοι για τις διαφοροποιήσεις τους.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές, αφού χωριστούν σε έξι ομάδες των 3 ή 4 ατόμων, συνεργάζονται, μελετούν το προτεινόμενο κειμενικό υλικό, αξιοποιώντας το Σώμα Νέων Ελληνικών Κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και απαντούν στις ερωτήσεις των φύλλων εργασίας, επισημαίνοντας τα δομικά χαρακτηριστικά των υποκατηγοριών (βιβλίο, κινηματογράφος, μουσική) της παρουσίασης και της κριτικής και συγκρίνοντάς τα (1ο διδακτικό δίωρο). Στη συνέχεια, παρουσιάζουν τις εργασίες τους σε επίπεδο ολομέλειας, αναδεικνύοντας, μέσω και της ανατροφοδότησης από συμμαθητές και εκπαιδευτικό, τα γενετικά γνωρίσματα του είδους της παρουσίασης και κριτικής και τις επιμέρους διαφοροποιήσεις ανάλογα με την κάθε υποκατηγορία. Τέλος, αξιολογούν τις εργασίες των συμμαθητών τους αλλά και το επίπεδο συνεργασίας της ομάδας τους, συμπληρώνοντας αντίστοιχα φύλλα αξιολόγησης (3η διδακτική ώρα).

Οι μαθητές εξασκούνται στην κατανόηση κειμένων που αναζητούν ηλεκτρονικά από την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα, στην παραγωγή γραπτού λόγου σε επίπεδο παραγράφου, στην παρακολούθηση, κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου κατά την παρουσίαση των εργασιών τους, ενώ παράλληλα εντάσσονται αρμονικά οι ΤΠΕ και η ομαδοσυνεργατικότητα στη διδακτική διαδικασία.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Παρουσίαση-κριτική
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

(εφαρμόστηκε η πρώτη εκδοχή του συνταγμένου σεναρίου)

Χρονολογία (από)16/03/2015
Χρονολογία έως23/3/2015
Σχολική μονάδα

5ο ΓΕΛ Βύρωνα

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές