Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [2,51 MB]

Με ορισμό και διαίρεση

  • Δημιουργός: Αθηνά Ψαροπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Στόχοι του προτεινόμενου σεναρίου είναι, πρώτον, η διερεύνηση και ταυτόχρονη αξιοποίηση των σωμάτων κειμένων και των ηλεκτρονικών λεξικών της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα στο πλαίσιο της ομάδας, και ο επαγωγικός προσδιορισμός της τυπολογίας του ορισμού και της διαίρεσης εννοιών μέσω της ανατροφοδότησης της διερεύνησης των μαθητών από τους συμμαθητές τους και τον εκπαιδευτικό, σε επίπεδο ολομέλειας (1η διδακτική ώρα) και, δεύτερον, η μελέτη ευρύτερου κειμένου και η αποτύπωση σε εννοιολογικό χάρτη του ορισμού ή της διαίρεσης που περιέχεται σε αυτό, στο πλαίσιο της ομάδας, ως εφαρμογή της συμπεφωνημένης γνώσης που αποκτήθηκε με αλληλεπίδραση των μαθητών, και η ανατροφοδότηση των ομάδων στην ολομέλεια (2η διδακτική ώρα).

Οι μαθητές εξασκούνται στην αναζήτηση και αξιοποίηση λημμάτων από τα ηλεκτρονικά λεξικά της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα, στην κατανόηση και αποδόμηση κειμενικού υλικού από τα σώματα κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα, στην παραγωγή γραπτού λόγου σε επίπεδο περιόδου, στην εικονική αποτύπωση εννοιών σε νοητικό χάρτη, ενώ παράλληλα εντάσσονται αρμονικά οι ΤΠΕ, η ομαδοσυνεργατικότητα, η ανακαλυπτική-διερευνητική και εποικοδομητική μάθηση στη διδακτική διαδικασία.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Β Λυκείου
↘ Παρουσίαση-κριτική
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

(2 διδακτικές ώρες)

Χρονολογία (από)2/2/2015
Χρονολογία έως2/2/2015
Σχολική μονάδα

5ο ΓΕΛ Βύρωνα

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές