Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,74 MB]

Το... ενυδρείο του εκπαιδευτικού διαλόγου

  • Δημιουργός: Αθηνά Ψαροπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Διττός στόχος του σεναρίου είναι η διερεύνηση της σημασίας του εκπαιδευτικού διαλόγου και ο προσδιορισμός των προϋποθέσεων ενός εποικοδομητικού διαλόγου. Οι μαθητές, αφού συνεργαστούν σε ομάδες και μελετήσουν το προτεινόμενο κειμενικό υλικό, κρατώντας σημειώσεις, απαντούν στις ερωτήσεις των φύλλων εργασίας στην πρώτη φάση (1ο δίωρο), συμμετέχουν σε ομάδες συζήτησης που ακολουθούν την τεχνική του «ενυδρείου», ανταλλάσσοντας απόψεις για τη σημασία του εναλλακτικού τρόπου διδασκαλίας και της αμφισβήτησης κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας και παρατηρώντας το κλίμα της συζήτησης στη δεύτερη φάση (3η διδακτική ώρα) και, τέλος, προσδιορίζουν, σε επίπεδο ολομέλειας, στην τρίτη φάση (4η διδακτική ώρα), τους παράγοντες που εξασφαλίζουν ένα γόνιμο διάλογο αλλά και τη σημασία του για το άτομο και την κοινωνία.

Οι μαθητές εξασκούνται στην κατανόηση κειμένων από την Τράπεζα Θεμάτων, στην παραγωγή γραπτού λόγου σε επίπεδο παραγράφου, στην παρακολούθηση, κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου μέσα σ’ ένα πλαίσιο συζήτησης, ενώ παράλληλα εντάσσονται αρμονικά οι ΤΠΕ, η ομαδοσυνεργατικότητα και η βιωματικότητα στη διδακτική διαδικασία.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Ο λόγος
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έρευνες/μελέτες
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

(4 διδακτικές ώρες)

Χρονολογία (από)04/12/2014
Χρονολογία έως11/12/2014
Σχολική μονάδα

5ο ΓΕΛ Βύρωνα

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών