Γάμος, οικογένεια, έμφυλοι ρόλοι: μετασχηματισμοί στο χρόνο
Δημιουργός: Νεκταρία Ιωάννου
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
- Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
- Διαθεματικό: Όχι
Συνταγμένο σενάριο
Εφαρμογές του σεναρίου
- Γεσθημανή Κουρτίδου, Γάμος, οικογένεια, έμφυλοι ρόλοι: μετασχηματισμοί στο χρόνο
- Νεκταρία Ιωάννου, Γάμος, οικογένεια, έμφυλοι ρόλοι: μετασχηματισμοί στο χρόνο
Περίληψη
Με αφορμή το κείμενο του Οἰκονομικοῦ του Ξενοφώντα, που μας μεταφέρει το διάλογο του Ισχόμαχου με το Σωκράτη, στον οποίο ο πρώτος παρουσιάζει στο φιλόσοφο αναλυτικά τα καθέκαστα πριν και μετά το γάμο του, υπήρξε η σκέψη να προσανατολιστεί η έρευνα των μαθητών γύρω από θέματα διαχρονικά κι επίκαιρα που πριμοδοτούνται από την ενότητα, όπως ο θεσμός του γάμου και της οικογένειας, οι κοινωνικά αποδεκτοί έμφυλοι ρόλοι και τα συνακόλουθα στερεότυπα που απορρέουν από αυτούς και η κοινωνική θέση γυναίκας διαχρονικά.
Διδακτική Ενότητα | → Β Γυμνασίου ↘ Αρχαία Ελλάδα Ο τόπος και οι άνθρωποι (Ανθολόγιο) ↘ I. Η Αθήνα – 4. Ένα αντρόγυνο στην κλασική Αθήνα |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα ↘ Οικογένεια ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Ιστορία → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Κειμενικά είδη ↘ Φιλοσοφικά - επιστημονικά ↘ Συγγραφέας ↘ Ξενοφών ↘ Γραμματολογικές περίοδοι ↘ Κλασική εποχή ↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής ↘ Στιχομυθία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Κειμενικά είδη ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Έρευνες/μελέτες ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση ↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση ↘ Συζήτηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου ↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay) ↘ Λογοτεχνικό κείμενο (quasi literature writing) ↘ Δημιουργική γραφή (creative writing) ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο ↘ Προφορικό κείμενο ↘ Συνεργατικό κείμενο ↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία) ↘ Ακρόαση ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εκτός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 7-12 διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | Αύγουστος 2014 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση → Φορητοί υπολογιστές |