Κατεβάστε το σενάριο

Καλοκαιρινές ποιητικές εικόνες.

  • Δημιουργός: Γεώργιος Δεστές

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το σενάριο ασχολείται με την καλλιτεχνική προσέγγιση ενός θέματος οικείου στα παιδιά, το καλοκαίρι. Με αφορμή το ομώνυμο ποίημα του Κωστή Παλαμά που υπάρχει στο τελευταίο μάθημα του βιβλίου «Γλώσσα Γ΄ Δημοτικού», τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με διάφορες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, όπως τα λεξιγραφήματα, το κολάζ, τη ζωγραφική, την ποιητική έκφραση και τη σημασία της σωστής απαγγελίας, τη μουσική που προκύπτει από τη μελοποίηση των ποιημάτων, το τηλεοπτικό σποτ και την αφίσα. Σκοπός είναι να αναδειχθεί η δημιουργικότητα των μαθητών, να αξιοποιηθεί η φαντασία τους και να εκφράσουν τις λέξεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μέσα από ευχάριστες καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
Οι μαθητές θα δημιουργήσουν τα δικά τους λεξιγραφήματα με λέξεις, αντικείμενα και συναισθήματα σχετικά με το καλοκαίρι, θα αναζητήσουν, με τις ίδιες λέξεις, σχετικές εικόνες στη μηχανή αναζήτησης και θα φτιάξουν με αυτές κολάζ, θα διαβάσουν ποιήματα και θα ασχοληθούν με την ομοιοκαταληξία, θα ακούσουν μελοποιημένα ποιήματα, για να αντιληφθούν τον ρυθμό που κρύβει ένα ποίημα, θα δημιουργήσουν τα δικά τους ποιήματα, τα οποία θα εικονογραφήσουν και θα ψηφιοποιήσουν. Θα ασχοληθούν, επίσης, με τη δομή ενός τηλεοπτικού μηνύματος και τη δομή του κειμενικού είδους της αφίσας, θα εμπλακούν σε δραστηριότητες κριτικού γραμματισμού προσδιορίζοντας τα βασικά δομικά στοιχεία των μηνυμάτων που περιέχονται στα παραπάνω κειμενικά είδη και θα φτιάξουν τα δικά τους συνθήματα, που θα αφορούν την προστασία των θαλασσών και των παραλιών. Τέλος, θα προσεγγίσουν κι ένα σύγχρονο περιβαλλοντικό πρόβλημα που είναι η εξοικονόμηση νερού, θα προσδιορίσουν το πρόβλημα, θα αναζητήσουν λύσεις και θα προτείνουν οδηγίες σωστής χρήσης του. Παράλληλα, οι μαθητές θα εμπλακούν σε γραμματικές και γλωσσικές δραστηριότητες που αφορούν στη σύνταξη οδηγιών, μετατρέποντας την οριστική έγκλιση σε προστακτική ενεστώτα και θα ασχοληθούν με πραγματικά μαθηματικά προβλήματα που αφορούν την εξοικονόμηση νερού.
Τέλος, θα αναδειχθούν δεξιότητες νέων γραμματισμών, όπως: δεξιότητες αναζήτησης εικόνων αξιοποιώντας τις μηχανές αναζήτησης, δεξιότητες αναζήτησης λημμάτων στο ηλεκτρονικό λεξικό, δεξιότητες σύνθεσης συνθημάτων που θα ενσωματωθούν σε αφίσα, αξιοποιώντας ένα ηλεκτρονικό εργαλείο (EduGlogster).

Διδακτική Ενότητα→ Γ Δημοτικού
↘ Ενότητα 3.4: Γιορτή και ξενοιασιά
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Σχήματα λόγου
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ιστολόγια
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Εικαστικά
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
↘ Μουσική
↘ Μαθηματικά
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
↘ Αισθητική Αγωγή
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Αγωγή Υγείας
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Περιβαλλοντική Αγωγή
↘ Ευέλικτη ζώνη
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Το σενάριο μπορεί να διαρκέσει και παραπάνω από 12 ώρες, ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης που θα εφαρμοστεί.

Χρονολογία (από)05/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές