Κατεβάστε το σενάριο

Με μια λαγγόνα στη λίμνη Δοϊράνη

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνος Ταλαμπίρης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι παρούσες δραστηριότητες λαμβάνουν αφορμή από περιβαλλοντικά προγράμματα που πολλά σχολεία και τάξεις υλοποιούν σε υγροτόπους. Στο παρόν σενάριο δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές καις τις μαθήτριες μέσα από την ιστορία μιας «Λαγγόνας», ενός σπάνιου πουλιού που κινδυνεύει να εξαφανιστεί, να προχωρήσουν σε μια βαθύτερη γνωριμία, όχι μόνο με το συγκεκριμένο είδος, αλλά και με τη δομή και τη λειτουργία των λιμναίων οικοσυστημάτων και των υγροτόπων γενικότερα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσα από τις δραστηριότητες που παρατίθενται, εμπλουτίζουν προοδευτικά τις γνώσεις τους γύρω από το θέμα ενώ παράλληλα εξασκούνται στο να χρησιμοποιούν εννοιολογικούς χάρτες, να αφηγούνται μια ιστορία διαλέγοντας την πορεία της μέσα από διαφορετικές επιλογές, να γράφουν συνεργατικά περιγραφικά αφηγηματικά κείμενα και επιστολές, να περιηγούνται στο διαδίκτυο και να αντλούν συγκεκριμένες πληροφορίες τις οποίες στη συνέχεια κατηγοριοποιούν και τις μετασχηματίζουν σε κείμενο. Παράλληλα τα παιδιά, μαθαίνουν να χειρίζονται ηλεκτρονικούς χάρτες και να εξάγουν χρήσιμες πληροφορίες από αυτούς. Δουλεύοντας σε ομάδες εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες που δίνει ο κειμενογράφος στη σύνθεση του γραπτού λόγου, στον έλεγχο της ορθογραφίας και στη σωστή επιλογή των λέξεων, ενώ χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία γραφής παράγουν καλαίσθητες ηλεκτρονικές εικονογραφημένες ιστορίες.
Όλες οι δραστηριότητες και τα φύλλα εργασίας βρίσκονται στoν διαδικτυακό τόπο: http://laggona.webnode.gr/

Διδακτική Ενότητα→ Β Δημοτικού
↘ Ενότητα 20: Ποιος είναι; Τι κάνει;
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Δημόσιας ζωής και διοικητικά
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Εικαστικά
↘ Αγγλική Γλώσσα
↘ Γαλλική Γλώσσα
↘ Γερμανική Γλώσσα
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
↘ Πληροφορική
↘ Μελέτη Περιβάλλοντος
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Εκπαιδευτικές εκδρομές
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Περιβαλλοντική Αγωγή
↘ Ευέλικτη ζώνη
↘ Διαπολιτισμική αγωγή
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εκτός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Το σενάριο εφαρμόστηκε σε 14 διδακτικές ώρες μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθώς και με μια διδακτική επίσκεψη στη λίμνη Δοϊράνη και στο Μουσείο της. Συγκεκριμένα, οι διδακτικές παρεμβάσεις έγιναν από τις 15/4 έως τις 26/4/2013, οπότε τα σχολεία έκλεισαν για τις διακοπές του Πάσχα, καθώς και από τις 13/5 έως τις 23/5. Η διδακτική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στις 6/6/2013 και δεν έγινε αυστηρά στο πλαίσιο του σεναρίου, αλλά αποτέλεσε μια προγραμματισμένη εκδρομή των μικρών τάξεων του σχολείου.

Χρονολογία (από)15/4/2013
Χρονολογία έως23/5/2013
Σχολική μονάδα

8ο Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές