Κατεβάστε το σενάριο

Ένα φαγοπότι της ομηρικής εποχής

  • Δημιουργός: Κοσμάς Τουλούμης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες που έχουν συγκεκριμένες αποστολές, εντοπίζουν τις αναφορές του Ομήρου στα γεύματα – συμπόσια, δηλαδή στα φαγοπότια, που γίνονται στα ομηρικά ανάκτορα. Αποδομούν αυτή τη δραστηριότητα αναλύοντας τόσο τα πραγματολογικά της στοιχεία, όσο και τη νοηματοδότησή της. Βρίσκουν τα πρόσωπα που σχετίζονται με αυτήν, τους χώρους. όπου πραγματοποιείται, τις τροφές και τα ποτά που καταναλώνονται, τα σκεύη που χρησιμοποιούνται, αναζητούν ακόμα και τη διαχρονική εξέλιξη του γλεντιού. Εστιάζουν, τελικά, στην κοινωνική σημασία του θεσμού διερευνώντας τους δεσμούς που αναπτύσσονται και τις κοινωνικές σχέσεις που αναπαράγονται μέσω αυτού, όπως, για παράδειγμα, η ομηρική φιλοξενία. Αξιοποιούν προς αυτήν την κατεύθυνση το συνοδευτικό του σχολικού βιβλίου λογισμικό «Ομηρικά Έπη» και τις πληροφορίες που δίνονται εκεί για το ίδιο θέμα καθώς και το διαδίκτυο. Όλες οι επιμέρους δραστηριότητες των ομάδων συντείνουν σε μια τελική σύνθεση, ώστε να αναπαρασταθεί ένα ανάλογο ομηρικό φαγοπότι στα πλαίσια μιας εικονικής έκθεσης με τίτλο «Τρώγοντας και πίνοντας στον Όμηρο: από τη διασκέδαση στη δημιουργία κοινωνικών σχέσεων και δεσμών», η οποία μπορεί να συνοδεύεται και από ένα ενημερωτικό φυλλάδιο.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Α Γυμνασίου
↘ Οδύσσεια
↘ Συνολική θεώρηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Γιορτές
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Αύγουστος 2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση