Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 1 [1,85 MB]

Η ιστορία και οι… λέξεις. Φτιάχνουμε το δικό μας ιστορικό λεξικό

  • Δημιουργός: Κωνσταντίνος Πέτρου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: ΣΤ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Περίληψη

Στο διδακτικό αυτό σενάριο ο βασικός σκοπός είναι οι μαθητές να εντοπίσουν και να ερμηνεύσουν δύσκολους ιστορικούς όρους. Σε πρώτη φάση, αφού μελετήσουν το κείμενο του βιβλίου τους, να εντοπίσουν δύσκολους ιστορικούς όρους και ερευνώντας σε ηλεκτρονικά λεξικά να καταγράψουν την ερμηνεία αυτών. Σε δεύτερη φάση -υιοθετώντας τον ρόλο του δημιουργού- να απλοποιήσουν τις ερμηνείες αυτές μετασχηματίζοντάς τες και να «κατασκευάσουν» ένα ηλεκτρονικό λεξικό για να το προσφέρουν προς χρήση στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου. Για να επιτευχθεί αυτό, οι μαθητές θα αναρτήσουν τα αποτελέσματα της διερεύνησης τους σε Wiki το οποίο δημιουργήθηκε γι’ αυτόν τον λόγο. Ο βασικός στόχος της προτεινόμενης δραστηριότητας είναι να εξασκηθούν τα παιδιά στο να διερευνούν και να ανακαλύπτουν αυτόνομα τη σημασία μιας άγνωστης λέξης. Σημαντικό εργαλείο γι’ αυτή την εξάσκηση/διερεύνηση αποτελούν οι ΤΠΕ, οι οποίες αξιοποιούνται προς την κατεύθυνση αυτή, αλλά και ως προς την επίτευξη των στόχων του σχολικού βιβλίου.

Διδακτική Ενότητα→ ΣΤ Δημοτικού
↘ Ενότητα 12: 25η Μαρτίου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Ετυμολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Γραφή
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Εξήγηση
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)27/02/2015
Χρονολογία έως09/03/2015
Σχολική μονάδα

20ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση