Κατεβάστε το σενάριο

Μαύρα καράβια, Λευκά Πανιά: Ταξιδεύοντας στις ομηρικές θάλασσες

  • Δημιουργός: Κοσμάς Τουλούμης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Με αφετηρία τα ναυτικά ταξίδια που κυριαρχούν στα ομηρικά έπη, αλλά και σε άλλα κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, οι μαθητές/τριες καλούνται να ανακαλύψουν και να διερευνήσουν θαλασσινές περιπέτειες στην αρχαία Ελλάδα. Οι «μέλαινες νήες» με τα λευκά ιστία θα βοηθήσουν στην πλοήγηση στο διαδίκτυο και στις ιστοεξερευνήσεις. Οι ομάδες των μαθητών οδηγούνται στην προσέγγιση της ναυπηγικής και της ναυσιπλοΐας από τα παλαιολιθικά μέχρι τα γεωμετρικά χρόνια μέσα από ποικίλες οπτικές γωνίες: του γερο – καπετάνιου, του νέου πληρώματος, του εξερευνητή, του εμπόρου, του ναυπηγού, ενώ συλλέγουν και το ανάλογο αρχαίο λεξιλόγιο
Αφού ολοκληρωθούν οι αρχικές αποστολές οι μαθητές ξανασυναντιούνται σε νέες ομάδες οι οποίες αποτελούνται από ένα μέλος από τις προηγούμενες και προετοιμάζουν τον τελικό τους στόχο: το μεγάλο ταξίδι στο ομηρικό Αιγαίο πέλαγος. Επιλέγουν αφετηρία, προορισμό και λόγο ταξιδιού και το σχεδιάζουν σε μια προσομοίωση που περιλαμβάνει, τόπους, θάλασσες, λαούς και πολιτισμούς. Η προσομοίωση αυτή μπορεί να αξιοποιεί ψηφιακά εργαλεία όπως το Coogle Earth για τη δημιουργία ψηφιακών χαρτών, π.χ. με την εφαρμογή Click2Map, ή να πραγματοποιηθεί με τις δυνατότητες του λογισμικού παρουσίασης MSPowerPoint. Μπορεί, επίσης, να δημιουργηθεί μια πολυμεσική εφαρμογή, π.χ. ένα βίντεο σε Movie Maker ή κάτι παρόμοιο.
Το τελικό προϊόν της εργασίας των μαθητών/τριών μπορεί να είναι το αποτέλεσμα κάθε ομάδας ή ένα συνολικό πόνημα το οποίο μπορεί να συζητηθεί στην ολομέλεια της τάξης με χρήση του διαδραστικού πίνακα, όπου υπάρχει, για ανατροφοδότηση, σχόλια, επισημάνσεις, τροποποιήσεις, προσαρμογές και τελική σύνταξη ενός νέου ψηφιακού πόρου με βάση το έργο κάθε ομάδας.

Διδακτική Ενότητα→ Α Γυμνασίου
↘ Οδύσσεια
↘ Συνολική θεώρηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Επική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αρχαϊκή εποχή
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Αφηγηματολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Έρευνες/μελέτες
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία (μτφρ.)
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
↘ Ιστορία
→ Αγγλική Γλώσσα
→ Γαλλική Γλώσσα
→ Γερμανική Γλώσσα
→ Γεωλογία-Γεωγραφία
→ Οικιακή Οικονομία
→ Πληροφορική
→ Τεχνολογία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Δεκέμβριος 2011
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση