Κατεβάστε το σενάριο

Ιστορίες για τα στοιχεία της φύσης

  • Δημιουργός: Αντιγόνη Τσαρμποπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το παρόν σενάριο αποπειράται να εστιάσει την προσοχή στα στοιχεία της φύσης και τα φυσικά φαινόμενα που τροφοδότησαν την παγκόσμια μυθολογική παράδοση και, ταυτόχρονα, συνδέθηκαν με την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού, παρέχοντας τις κύριες πηγές ενέργειας για την τεχνολογική ανάπτυξη. Η όλη προσέγγιση μεθοδεύεται με τη μορφή ενός ερευνητικού project που στηρίζεται κυρίως στην ομαδοσυνεργατική εργασία. Στόχος είναι να κατανοήσουν σταδιακά οι μαθητές και οι μαθήτριες ότι οι δυνάμεις της φύσης ανέκαθεν υπήρξαν ένα μυστήριο για τον άνθρωπο, στο οποίο δόθηκαν ποικίλες απαντήσεις, προϊόντα λογοτεχνικού, φιλοσοφικού και επιστημονικού στοχασμού αντίστοιχα. Όσον αφορά στα λογοτεχνικά κείμενα (ποιήματα, δημοτικά τραγούδια, μύθοι, παραμύθια, έργα παιδικής λογοτεχνίας) αυτά προέρχονται από ποικίλα κειμενικά είδη και λαϊκές παραδόσεις με κοινό θέμα τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, με σκοπό την καλλιέργεια ενός ευρύτερου περιβαλλοντικού γραμματισμού.

Διδακτική Ενότητα→ Δεν αντλεί από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ιστορία
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Παραμύθια-μύθοι-λαϊκή αφήγηση
↘ Δημοτικά τραγούδια
↘ Παιδική λογοτεχνία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Αισθητική Αγωγή
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Περιβαλλοντική Αγωγή
↘ Ευέλικτη ζώνη
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Αίσωπος, Οι μύθοι του Αισώπου
Δροσίνης, Γεώργιος, Παιδικά Παραμύθια
Εξαρχόπουλος, Θ. &, Μ. Εξαρχοπούλου, Το ταξίδι του νερού
Ζαραμπούκα, Σοφία, Μυθολογία 1-4, Μυθολογία 5, 6
Giono, Jean, Ο άνθρωπος που φύτευε δέντρα
Μαθές, Γιάννης Α., Η γη, το σπίτι των παιδιών φωνάζει S.O.S.
Μάρκες, Γκαμπριέλ Γκαρσία, Το φως είναι σαν το νερό
Νικολού-Παπαδημητρίου, Κλεοπάτρα, Ιστορίες από τον ουρανό και τη γη
Πατρίκιος Τίτος [Γη και θάλασσα]
Πίνη, Εύη, Ο Άργος αφηγείται ιστορίες από τη μυκηναϊκή εποχή
Πίνη, Εύη , Η Αριάδνη αφηγείται ιστορίες από την κυκλαδική εποχή
Ρέυ, Τζέιν, Ο Αδάμ και η Εύα και ο Κήπος της Εδέμ
Σπέης, Γιώργος -Κατερίνα Παλαιολόγου, Ένας νερόμυλος στην Τζιά
Χαραλάς, Κώστας, Το μυστήριο της Ανομβρίδας
Χατζημανώλη, Άννα, Η εξέλιξη του ανθρώπου
Χιμένεθ Νούρια & Εμπάρ, Πλατς! Το νερό: φροντίζω τον πλανήτη μου