Κατεβάστε το σενάριο

Ιπτάμενες ιστορίες

  • Δημιουργός: Αντιγόνη Τσαρμποπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το παρόν σενάριο επιχειρεί να ανιχνεύσει τη σύνδεση που υπάρχει μεταξύ φανταστικής λογοτεχνίας και τεχνολογικών επιτευγμάτων του ανθρώπου. Μέσα από την επαφή τους με τα λογοτεχνικά κείμενα, οι μαθητές γνωρίζουν πραγματικά και φανταστικά ταξίδια με ιπτάμενα μέσα, ενώ, ταυτόχρονα, δίνεται έμφαση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχει το ιπτάμενο ταξίδι στη λογοτεχνία, ως μέσο μετάβασης σε πολύ μακρινούς αλλά και φανταστικούς τόπους. Συγκεκριμένα γίνεται αντικείμενο μελέτης η πορεία του ταξιδιού που πραγματοποιείται, οι περιπέτειες των ηρώων και η αλλαγή τους μέσα από την εμπειρία του ταξιδιού. Το σενάριο μεθοδεύεται με τη μορφή project που οργανώνεται στην τάξη και εφαρμόζεται ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.

Διδακτική Ενότητα→ Δεν αντλεί από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Ιστορία
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Παιδική λογοτεχνία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Βερν, Ιούλιος, Από τη Γη στη Σελήνη
Βερν, Ιούλιος, Πέντε εβδομάδες στο αερόστατο
Εξυπερύ, Αντουάν ντε Σαιντ, Ο μικρός πρίγκιπας
Λάγκερλεφ, Σέλμα, Το θαυμαστό ταξίδι του Νιλς Χόλγκερσον
Λουκιανός, Ταξίδι στο φεγγάρι
ΜακΚάρννεϋ, Πολ Φίλιπ Άρντερ, Ψηλά στα σύννεφα
Μανδηλαράς, Φίλιππος, Δαίδαλος και Ίκαρος
Μπάρι, Τζέιμς Μ., Πίτερ Παν και Γουέντι
Μπουλώτης, Χρήστος, Με τα φτερά του Πήγασου
Osborne, Mary Pope, Ταξίδι στο Φεγγάρι
Πούλος, Κώστας, [Μια αληθινή ιστορία]
Σακελλαρίου, Χάρης, Τρία παιδιά χαμένα στο διάστημα
Σίνου, Κίρα, [Συνάντηση στο διάστημα]
Τριβιζάς, Ευγένιος, Οι δώδεκα ομπρέλες