Κατεβάστε το σενάριο

Προς την τελική σύγκρουση

  • Δημιουργός: Άννα Χαραλαμποπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η διδακτική πρόταση αναφέρεται στα Κεφάλαια 71-73, του 3ου Βιβλίου των «Ιστοριών» του Θουκυδίδη, στα οποία περιγράφεται η κατάσταση στην Κέρκυρα μετά τη δολοφονία των ηγετών της δημοκρατικής παράταξης από τους ολιγαρχικούς.
Το σενάριο ακολουθεί μαθητοκεντρική διδακτική προσέγγιση, καθώς προωθεί τη συμμετοχή των μαθητών στη διαχείριση της μάθησης, ενώ τους εμπλέκει σε ανακαλυπτικές διαδικασίες της γνώσης. Οι μαθητές εργάζονται κατά ομάδες με στόχο: α) να διερευνήσουν και να κατανοήσουν το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της αντιπαράθεσης ολιγαρχικών και δημοκρατικών Κερκυραίων, β) να αντιληφθούν το σχέδιο δράσης των νικητών ολιγαρχικών, γ) να κατανοήσουν τις λογικές σχέσεις που συνδέουν τους κύριους με τους δευτερεύοντες όρους της ιστορικής αφήγησης παράγοντας νόημα, δ) να υποδυθούν «ρόλους» και μέσω της ενσυναίσθησης να κατανοήσουν τη θέση πολιτών και δούλων στην Κέρκυρα αλλά και τη λειτουργία της πειθούς, ε) να αναστοχαστούν και να αξιολογήσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους.

Διδακτική Ενότητα→ Α Λυκείου
↘ Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι
↘ Θουκυδίδης, Ιστορίαι – Βιβλίο 3. Κεφάλαια 71-74
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πόλη
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Σύνταξη
↘ Σύνδεση προτάσεων
↘ Κύριες προτάσεις
↘ Ονοματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Αναφορικές προτάσεις
↘ Ευθύς – πλάγιος λόγος
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Ιστορικά
↘ Δραματική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Ευριπίδης
↘ Αριστοφάνης
↘ Θουκυδίδης
↘ Αριστοτέλης
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Εξήγηση
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Παράγραφος
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Συνεργατικό κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)Αύγουστος 2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση