Κατεβάστε το σενάριο

«Παραρλάμα» Δημοσθένη Βουτυρά: μελέτη ρεαλιστικού διηγήματος

  • Δημιουργός: Χαρίτων Μαδενλής

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το αναλυτικό πρόγραμμα για το μάθημα της Λογοτεχνίας Β΄ Λυκείου περιέχει τη διδασκαλία των λογοτεχνικών ρευμάτων του ρεαλισμού και του νατουραλισμού και τη μελέτη αντίστοιχων λογοτεχνικών έργων που ανθολογούνται στο σχολικό βιβλίο. Το σενάριο προβλέπει την εξέταση βασικών αρχών του ρεαλισμού και του νατουραλισμού μέσω της μελέτης του διηγήματος «Παραρλάμα» του Δημοσθένη Βουτυρά. Οι μαθητές δουλεύοντας κυρίως ομαδικά και με τη χρήση εφαρμογών των Η/Υ εντοπίζουν τα κύρια γνωρίσματα του ρεαλισμού και νατουραλισμού στο διήγημα και σε άλλες μορφές τέχνης, διαπιστώνουν τους τρόπους με τους οποίους το λογοτεχνικό κείμενο πραγματεύεται το θέμα και το παρουσιάζει στον αναγνώστη, εκφέρουν άποψη για το υλικό που εξετάζουν, προβληματίζονται για ζητήματα όπως ο κοινωνικός αποκλεισμός και η λογοκρισία στην τέχνη και παράγουν το δικό τους κείμενο διασκευάζοντας το διήγημα ή αναπτύσσοντας την άποψή τους για τα θέματα που το διήγημα πραγματεύεται.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Νατουραλισμός-ηθογραφία
↘ Ρεαλισμός
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)05/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Βουτυράς, Δημοσθένης. Παραρλάμα.