Κατεβάστε το σενάριο

ὥρα καὶ σοὶ ἐπιδείκνυσθαι τὴν παιδείαν

  • Δημιουργός: Βασίλειος Συμεωνίδης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Οι μαθητές δουλεύουν σε ολομέλεια και σε ομάδες. Το σενάριο στοχεύει σε τρία σημεία που αφορούν τα ζητούμενα των πανελλαδικών εξετάσεων: τη μετάφραση του κειμένου, τη συντακτική και τη γραμματική προσέγγιση. Αν και πρόκειται για διακριτά πράγματα, αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο μιας περισσότερο διευρυμένης αρχαιογνωστικής και αρχαιογλωσσικής αντίληψης. Έτσι, το σενάριο προσπαθεί να βασίσει τη διδασκαλία στη γνώση του αρχαίου κόσμου και θέτει σε συζήτηση μια ηθικά καταδικαστέα συμπεριφορά που αφορά τον χρηματισμό και την κλοπή. Το ερώτημα που αποτελεί άξονα προβληματισμού σε όλη τη διάρκεια της εφαρμογής είναι σε ποιον βαθμό τέτοιου είδους συμπεριφορές είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων συνθηκών και έλλειψης παιδείας και σε ποιον βαθμό οφείλονται σε εγγενή χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης.
Αξιοποιούνται τέσσερα διαφορετικά κείμενα που εξυπηρετούν τη σπειροειδή πορεία της διδασκαλίας α) προς την μεταφραστική προσέγγιση, β) προς τον συντακτικό ρόλο μετοχών, απαρεμφάτων και επιπλέον των δευτερευουσών προτάσεων και της γενικής γ) προς τη γραμματική προσέγγιση των συνηρημένων ρημάτων, των προσωπικών αντωνυμιών, του αόριστου β΄ και της παθητικής μετοχής. Ξεχωριστή σημασία δίνεται σε ζητήματα που συνήθως παραβλέπουμε, όπως τα άκλιτα μόρια και το φαινόμενο της κράσης.
Ο φαινομενικός μαξιμαλισμός των παραπάνω επιδιώξεων εξηγείται, εφόσον πρόκειται για πρόταση διδασκαλίας σε μαθητές που έχουν ήδη διδαχτεί τα φαινόμενα και βρίσκονται λίγο πριν από τις τελευταίες εξετάσεις στο σχολείο. Απαιτείται δηλαδή η αξιοποίηση ήδη κατακτημένων γνώσεων.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Γ Λυκείου
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Θεωρητικής Κατεύθυνσης (αδίδακτο)
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Αντωνυμίες
↘ Ρήματα
↘ Μόρια
↘ Σύνταξη
↘ Απαρέμφατο
↘ Μετοχή
↘ Άκλιτα μέρη του λόγου
↘ Επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Πολυσημία
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Συλλαβισμός
↘ Κειμενικά είδη
↘ Ιστορικά
→ Ηρόδοτος
→ Ξενοφών
→ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Κλασική εποχή
↘ Αλεξανδρινή - ελληνιστική εποχή
→ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Δραματικότητα
↘ Διακειμενικότητα
↘ Ιστορική αφήγηση
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση