Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • Συνοδευτικό Υλικό

Παράξενες συνταγές

  • Δημιουργός: Τοκμακίδου Ελπίδα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Η γνωριμία και επαφή των μικρών μαθητών/τριών με το κειμενικό είδος των συνταγών αποτελεί οριζόντιο στόχο του γλωσσικού μαθήματος και μάλιστα συναντάται στα σχολικά βιβλία της Γλώσσας από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού σχολείου. Οι δραστηριότητες του σεναρίου μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στο υλικό του σχολικού εγχειριδίου της Β΄ τάξης, όπου μαζί με τις συνταγές για πραγματικά φαγητά και γλυκά, τις οδηγίες για την κατασκευή καρτών και διεξαγωγή παιχνιδιών, προστίθενται «περίεργες» οδηγίες και συνταγές, οι οποίες στην πραγματικότητα δε σχετίζονται με τη διατροφή και δεν αφορούν πρωταρχικές ανάγκες του ανθρώπου. Είναι όμως εξίσου σημαντικές, καθώς αφορούν στην ψυχαγωγία και τη διασκέδαση. Αποτελούν στοιχεία που εντάσσονται στα ενδιαφέροντα των μικρών μαθητών/τριών αλλά και βασική προτεραιότητα του σεναρίου με τίτλο «Παράξενες συνταγές».
Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος έγινε με στόχο την πρόκληση και τη διατήρηση του ενδιαφέροντος των μικρών μαθητών/τριών. Η εμπλοκή τους σε παιγνιώδεις δραστηριότητες αναζήτησης της συνταγής του γέλιου/της χαράς και της συνταγής των παραμυθιών θα αποτελέσει το πρόσχημα για την εμπλοκή τους σε δραστηριότητες που αφορούν στη γνωριμία της δομής των συνταγών, την αύξηση του λεξιλογίου τους και την καλλιέργεια του προφορικού και γραπτού τους λόγου.
Από την άλλη πλευρά, η αξιοποίηση του Η/Υ και του διαδικτύου για τον εντοπισμό συγκεκριμένου υλικού μπορεί να συμβάλλει στην οικοδόμηση της γνώσης των παιδιών γύρω από τις δυνατότητες που προσφέρονται ενώ παράλληλα μπορεί να καλλιεργήσει συγκεκριμένες δεξιότητες χρήσης από τους ίδιους τους μαθητές/τριες της Β΄ τάξης.

Διδακτική Ενότητα→ Β Δημοτικού
↘ Ενότητα 15: Αλληλογραφώ
↘ Ενότητα 19: Τα μάθατε τα νέα;
↘ Ενότητα 21: Χρήσιμες οδηγίες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ποιήματα/τραγούδια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Οδηγίες χρήσης
↘ Ποιήματα/τραγούδια
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)05/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές