Κατεβάστε το σενάριο

Ανθρώπινοι Θεοί

  • Δημιουργός: Παναγιώτα-Κυριακή Μπιτζελέρη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο παρόν σενάριο, επιδιώκεται οι μαθητές να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά και να αναγνώσουν το συγκεκριμένο χωρίο με σκοπό αρχικά να ανιχνεύσουν τις συμπεριφορές, τις συνήθειες, τις ιδιότητες, τις στάσεις, τα ελαττώματα και τον τρόπο ζωής των θεών και αφετέρου να τα συγκρίνουν με τα αντίστοιχα των ανθρώπων, όπως αυτοί δρουν στη ραψωδία Α 54-306. Η αντιπαραβολή γίνεται στοχευμένα, ώστε να συγκρίνονται ζευγάρια ηρώων/θεών που έχουν παρόμοια σχέση μεταξύ τους. Στόχος της σύγκρισης αυτής είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές μόνοι τους τα στοιχεία ανθρωπομορφισμού που κυριαρχούν στο ιλιαδικό κείμενο. Παράλληλα, μέσα από την επεξεργασία του ομηρικού κειμένου εντοπίζουν πλήθος ιδεολογικών και μορφολογικών στοιχείων (αφηγηματικές τεχνικές, επίθετα, ύφος, ηθικές αρχές, μέσα πειθούς κ.ά.). Στη Β΄ Φάση του σεναρίου, οι μαθητές καλούνται να αξιοποιήσουν τα πορίσματα της έρευνάς τους και να τα επεκτείνουν βρίσκοντας απεικονίσεις ανθρωπομορφισμού του θείου σε άλλες μορφές τέχνης, σε άλλα σημεία των ομηρικών επών αλλά και στις σύγχρονες θρησκείες. Οι μαθητές παρουσιάζουν το υλικό τους με παρουσιάσεις, πίνακες αλλά και ολοκληρωμένο γραπτό κείμενο με τη μορφή «άρθρου». Βασικός στόχος του σεναρίου είναι οι μαθητές να αναπτύξουν ποικίλες δεξιότητες: να ερευνήσουν, να αξιολογήσουν, να κρίνουν, να συναποφασίσουν, να προβληματιστούν, να παρουσιάσουν, να συνδυάσουν, να αντιπαραβάλουν.

Διδακτική Ενότητα→ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
↘ Β Γυμνασίου
↘ Ιλιάδα
↘ Α 307-431α
↘ Α 431β-493 / Β
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Θρησκείες
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Επίθετα
↘ Επική ποίηση
↘ Συγγραφέας
↘ Όμηρος
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ειρωνεία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Γραπτό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ιστολόγια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)01/04/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση