Το Οικο-σχολείο
Δημιουργός: Αμανατίδης Νίκος
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Πρωτοβάθμια
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
- Διαθεματικό: Ναι
Συνταγμένο σενάριο
Εφαρμογές του σεναρίου
- Αμανατίδης Νίκος, Το Οικο-σχολείο
- Κατερίνα Καπετάνιου, Το Οικο-σχολείο
Περίληψη
Το σενάριο αποσκοπεί στο να αναπτύξει στους μαθητές την επιχειρηματολογία, την πρωτοβουλία και την ευαισθητοποίηση σε θέματα περιβάλλοντος ξεκινώντας από τον κοντινό και γνώριμο σε αυτούς μικρόκοσμο της γειτονιάς και του σχολείου. Επιπλέον, στοχεύει να ενισχύσει τις δεξιότητες της περιγραφής, του προφορικού και γραπτού λόγου, της αισθητικής και καλλιτεχνίας, καθώς και του κριτικού γραμματισμού και του επιχειρηματολογικού λόγου. Επίσης, θέτει ως στόχο την ανάπτυξη ικανότητας για επίλυση προβλήματος μέσω της ομαδικής συνεργασίας και συλλογικής δημιουργίας από τους μαθητές. Ο γραμματικός στόχος της ενότητας είναι η γνώση, κατανόηση και ορθή χρήση των ακόλουθων: τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -ο, τα ρήματα γνώμης, τα ρήματα σε –ίζω και –ώνω, τα ουδέτερα ουσιαστικά σε –ι και -ο. Οι μαθητές συνεργάζονται, παράγουν και παρουσιάζουν τις εργασίες τους με τη βοήθεια και τον συντονισμό του εκπαιδευτικού. Οι νέοι γραμματισμοί, όπως ο κριτικός, ο τεχνολογικός και ο επιχειρηματολογικός, κυριαρχούν στο σενάριο
Διδακτική Ενότητα | → Γ Δημοτικού ↘ Ενότητα 1.4: Ο κόσμος γύρω μας |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Σχολική ζωή → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Μορφολογία ↘ Άρθρα ↘ Ουσιαστικά ↘ Επίθετα ↘ Αντωνυμίες ↘ Ρήματα ↘ Αριθμητικά ↘ Επιρρήματα ↘ Σύνδεσμοι ↘ Σύνταξη ↘ Πρόταση ↘ Όροι της πρότασης ↘ Ονοματικό σύνολο ↘ Ρηματικό σύνολο ↘ Επιρρηματικό σύνολο ↘ Σχήματα λόγου ↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία ↘ Παραγωγή ↘ Σύνθεση ↘ Σχέσεις λέξεων ↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις ↘ Λεξική και προτασιακή σημασία ↘ Οικογένειες λέξεων ↘ Γλωσσική ποικιλία ↘ Γραφή ↘ Γράμματα ↘ Σημεία στίξης ↘ Συλλαβισμός ↘ Συντομογραφίες ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου) ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Εξήγηση ↘ Παράγραφος ↘ Περίληψη ↘ Κειμενικά είδη ↘ επιστολές/προσκλήσεις ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Ειδησεογραφικά ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Επιχειρηματολογία ↘ Εξήγηση ↘ Κειμενικά είδη ↘ Επιστολές/προσκλήσεις ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Ειδησεογραφικά ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα |
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο | → Φιλολογικής ζώνης ↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία → Άλλα γνωστικά αντικείμενα ↘ Μελέτη Περιβάλλοντος → Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης ↘ Αγωγή Υγείας ↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project ↘ Ευέλικτη ζώνη |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εκτός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 13+ διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 11/2013 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης → Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Περιβάλλοντα σχεδιασμού → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση |