Κατεβάστε το σενάριο

Συνοδευτικά

  • kolosidou_xirosima_polemos&eirini_syn [8,69 MB]

Τεκμήρια

  • kolosidou_xirosima_polemos&eirini_tek [3,25 MB]

Χιροσίμα. Πόλεμος και ειρήνη

  • Δημιουργός: Σοφία Κολοσίδου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Οι δραστηριότητες του σεναρίου ακολουθούν μια σειρά. Αρχικά, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το γεγονός της ρίψης της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα. Στη συνέχεια, διαμορφώνεται το ιστορικό και γεωγραφικό πλαίσιο, το οποίο προσεγγίζεται από μια κριτική σκοπιά, ώστε να μπορέσουν οι μαθητές/-τριες να αποκτήσουν μια σφαιρική εικόνα του συμβάντος. Έπειτα, παρουσιάζεται η ιστορία της μικρής Σαντάκο, η οποία με την επιμονή της και την πίστη της στην ιαπωνική παράδοση της κατασκευής γερανών μπορεί να μη νίκησε τον θάνατο, κατάφερε όμως να ευαισθητοποιήσει διεθνώς τους ανθρώπους ως προς θέματα ειρήνης και χρήσης ατομικών όπλων. Στο σημείο αυτό αξιοποιούνται διαδικτυακά κείμενα και αναδεικνύεται η αντιφατικότητα στις πληροφορίες που αυτά μπορεί να παρέχουν ή ταύτιση, αφού ένα κείμενο μπορεί να αποτελεί πηγή για κάποιο άλλο.
Σε επόμενη δραστηριότητα γίνεται επεξεργασία της πυρηνικής ενέργειας μέσα από διαφορετικές οπτικές με στόχο την καλλιέργεια της επιχειρηματολογίας στον προφορικό λόγο, στο πλαίσιο μιας συζήτησης που λαμβάνει χώρα στην ολομέλεια. Οι διαφορετικές οπτικές εντοπίζονται και στη λήψη φωτογραφιών και βίντεο. Οι επιλογές της οπτικής γωνίας δεν είναι τυχαίες ή ουδέτερες. Ενέχουν το κίνητρο και τον στόχο του λήπτη. Σε επόμενο επίπεδο, συνδυάζοντας τα προηγούμενα, παρουσιάζεται η εικονική περιήγηση, με την οποία καλούνται να ασχοληθούν τα παιδιά μέσα από αυθεντικά διαδικτυακά περιβάλλοντα και μέσα από τη δημιουργία και παρουσίαση ενός τρισδιάστατου σπιτιού.
Τελική δραστηριότητα αποτελεί το «κυνήγι του θησαυρού», τη σχεδίαση και οργάνωση του οποίου αναλαμβάνουν οι ομάδες των μαθητών με τη βοήθεια και καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού. Τα παιδιά ως «Πειρατές Κατά του Πολέμου» ψάχνουν να βρουν έναν θησαυρό που να σχετίζεται με ένα μήνυμα ειρήνης.

Διδακτική Ενότητα→ Γ Δημοτικού
↘ Ενότητα 3.3: Όλοι μια αγκαλιά
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Οδηγίες χρήσης
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Οδηγίες
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Οδηγίες χρήσης
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Ιστορία
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Γεωλογία-Γεωγραφία
↘ Φυσική
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

Ο χρόνος που αφιερώθηκε στην εφαρμογή του σεναρίου ήταν τόσος, ώστε να ολοκληρωθούν με επιτυχία οι δραστηριότητες στο σύνολό τους, χωρίς να επιβαρυνθεί το υπόλοιπο πρόγραμμα.

Χρονολογία (από)27/05/2014
Χρονολογία έως04/06/2014
Σχολική μονάδα

2/θέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Μεσιανού Πέλλας

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση