Κατεβάστε το σενάριο

Όταν η ποίηση γίνεται τραγούδι

  • Δημιουργός: Ανδρέας Γαλανός

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Β' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στόχος της συγκεκριμένης διδακτικής πρότασης είναι να αναδείξει τις διαφορές της έντυπης και της μελοποιημένης εκδοχής ενός ποιήματος και να οδηγήσει τους μαθητές στο να διαπιστώσουν ότι μια μελοποίηση αποτελεί ερμηνεία του κειμένου η οποία μάλιστα κάνει πολλές –λιγότερο ή περισσότερο αυθαίρετες– επιλογές.

Στο πρώτο διδακτικό δίωρο οι μαθητές καλούνται, ακούγοντας τη μελοποίηση του ποιήματος «Άρνηση» του Γιώργου Σεφέρη, να επιχειρήσουν να μεταγράψουν το ποίημα και να διαπιστώσουν τις αποκλίσεις από την τυπωμένη εκδοχή που θα προκύψουν. Με αυτόν τον τρόπο συνειδητοποιούν πόσο διαφορετική είναι η εμπειρία πρόσληψης του κειμένου όταν το διαβάζουμε και όταν το ακούμε μελοποιημένο. Στη συνέχεια συγκρίνουν διαφορετικές μελοποιήσεις του ίδιου ποιήματος και διαπιστώνουν τις διαφορετικές ερμηνευτικές επιλογές που προϋποθέτουν και τις διαφορετικές «αναγνωστικές» εμπειρίες στις οποίες οδηγούν.

Στο δεύτερο δίωρο περνάνε στην πράξη και αναλαμβάνουν να «μελοποιήσουν» επί χάρτου ένα διδαγμένο ποίημα: εξετάζουν το ποίημα από άποψη στιχουργικής, εκφραστικών μέσων και περιεχομένου και με βάση τις διαπιστώσεις τους συζητάν τις επιλογές που θα έκαναν αν έπρεπε να κάνουν το συγκεκριμένο ποίημα τραγούδι.

Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Ακρόαση
↘ Μελοποιημένη ποίηση
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2014
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών

Κείμενα

  • Καρυωτάκης, Κ. Γ. Σε παλαιό συμφοιτητή.
  • Ρίτσος, Γιάννης. Επιτάφιος. VI.
  • Σεφέρης, Γιώργος. Άρνηση.