Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Αρχείο 3 [22,13 MB]

Το ταξίδι των λέξεων

  • Δημιουργός: Ελένη Γούλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Το σενάριο εφαρμόστηκε πράγματι, όπως προβλέπει η πρόταση, στα πρώτα μαθήματα της σχολικής χρονιάς. Αξιοποιήθηκαν, όπως προτείνεται, 9 διδακτικές ώρες που καλύπτει η διδασκαλία των τριών γλωσσικών μαθημάτων (5 ώρες Αρχαία Ελληνικά, 2 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα, 2 ώρες Λογοτεχνία), ενώ προστέθηκαν δυο ακόμη δίωρα κατά την εφαρμογή. Το πρώτο (02/10/13) επειδή η προγραμματισμένη εφαρμογή μετατέθηκε κατά δυο ημέρες λόγω απουσίας πολλών μαθητών του τμήματος και το δεύτερο (16/10/2-13) για την επεξεργασία κειμένων, που κρίθηκε απαραίτητη. Η εφαρμογή αποτέλεσε μια απόπειρα να δοθεί κατεύθυνση απάντησης στο βασικό ερώτημα των μαθητών που τίθεται συχνά και αφορά στην πρακτική χρησιμότητα της διδασκαλίας των Αρχαίων ελληνικών στο Λύκειο. Επίσης συνδέθηκε με το προλογικό κείμενο του βιβλίου της Γλώσσας της ίδιας τάξης «Η πέτρα στη λίμνη» του Τζιάνι Ροντάρι και επιχείρησε να δώσει μια διάσταση των ορίων των ελληνικών λέξεων μέσα στους αιώνες που χρησιμοποιείται η ελληνική γλώσσα. Αξιοποίησε επίσης την πρόταση του ΠΣ για διδασκαλία της ποίησης στην Α΄ λυκείου «Από την παράδοση στο μοντερνισμό» με την προσέγγιση νεότερων ελλήνων ποιητών, όπου παράλληλα με την λεξιλογική επεξεργασία, οι μαθητές επεξεργάστηκαν και τα χαρακτηριστικά της μορφής των ποιημάτων και παρατήρησαν χαρακτηριστικά παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης. Τέλος στην παραγωγή λόγου οι μαθητές κλήθηκαν να ασκηθούν και συνεργατικά στην σύνθεση κειμένου (με τα PowerPoint) – όπως προτείνει το σενάριο – αλλά και ατομικά, μια δεξιότητα που αποτελεί και τη βάση για όλα σχεδόν τα σχολικού τύπου κείμενα τα οποία ζητούνται στο Λύκειο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Γλώσσα και γλωσσικές ποικιλίες
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Ιστορία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Πολυσημία
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Ετυμολογία
↘ Λαϊκές και λόγιες λέξεις
↘ Λεξική και προτασιακή σημασία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Πορεία λέξεων στο χρόνο
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Γραφή
↘ Ορθογραφία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Ποίηση-ποίημα
↘ Ρεύματα-σχολές
↘ Ρομαντισμός
↘ Κλασικισμός
↘ Παρνασσισμός
↘ Υπερρεαλισμός
↘ Συμβολισμός
↘ Μοντερνισμός
↘ Γραμματολογικές περίοδοι
↘ Αθηναϊκή Σχολή
↘ Ποίηση της δεκαετίας 1920
↘ Γενιά του 1930
↘ Μεταπολεμική πεζογραφία/ποίηση
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Σχήματα λόγου
↘ Σύμβολο
↘ Μέτρο-στιχουργία
↘ Ποιητικές φόρμες
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Ανάλυση διαδικασίας
↘ Εξήγηση
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Πολιτικού λόγου/ρητορικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Ανάπτυξη ερωτήματος ερμηνείας κειμένου
↘ Ανάπτυξη δοκιμίου (essay)
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Προφορικό κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Μελοποιημένη ποίηση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία [Λύκειο]
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)30/09/2013
Χρονολογία έως24/10/2013
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση