Κατεβάστε το σενάριο

Τεκμήρια

  • Το κωμικό και το γέλιο - Τεκμήρια [2,85 MB]

Το κωμικό και το γέλιο

  • Δημιουργός: Πολυξένη Μπίλλα

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Εφαρμοσμένο σενάριο

Το σενάριο στηρίζεται

Περίληψη

Η εφαρμογή του σεναρίου πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του (Μπίλλα 2014: 4-5). Κατά την πρώτη διδακτική ώρα, ως αφόρμηση παρουσίασα στους μαθητές μια τηλεοπτική διαφήμιση, με στόχο να δημιουργήσω ένα εύθυμο κλίμα και να τους εισαγάγω στο θέμα του σεναρίου. Στη συνέχεια, οι μαθητές, σε ομάδες, ανέλαβαν με βάση διαφορετικά φύλλα εργασίας να προσδιορίσουν τους τρόπους με τους οποίους διαφορετικά κειμενικά είδη (σατιρικό σκίτσο, σάτιρα, παρωδία, χρονογράφημα, ευθυμογράφημα, σατιρική ποίηση) αποκτούν έναν κωμικό χαρακτήρα που αποτελεί το όχημα της σάτιρας και της κριτικής της πολιτικοκοινωνικής πραγματικότητας.

Τη δεύτερη ώρα της πρώτης φάσης, οι ομάδες αντάλλαξαν μεταξύ τους τα φύλλα εργασίας. Στόχος της δραστηριότητας αυτής ήταν να συγκρίνουν τα στοιχεία που κατέγραψαν, να εμπλουτίσουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με τις τεχνικές πρόκλησης του κωμικού και να επισημάνουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των κειμενικών ειδών που υπηρετούν τη σάτιρα της κοινωνικής πραγματικότητας.

Κατά την πρώτη ώρα της δεύτερης φάσης, οι μαθητές επέλεξαν τον τρόπο και το θέμα της εργασίας τους. Τους διευκρίνισα ότι μπορούσαν να εργαστούν ατομικά ή ομαδικά, να συνθέσουν την εργασία τους με τη βοήθεια υπολογιστή ή όχι (π.χ. να δημιουργήσουν σατιρικό σκίτσο με λογισμικό δημιουργίας comics ή χειρόγραφα). Αποστολή τους ήταν να επιλέξουν μέσω του διαδικτύου μια είδηση από τον ημερήσιο τύπο και να δημιουργήσουν ένα σατιρικό ποίημα, ένα ευθυμογράφημα, ένα σατιρικό σκίτσο ή μια παρωδία. Η παρουσίαση των εργασιών έγινε τη δεύτερη ώρα της φάσης αυτής.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Λυκείου
↘ Η περιγραφή
↘ Η αφήγηση
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Θεατρικές σειρές
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
Χώρος→ Εντός σχολείου
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)05/05/2014
Χρονολογία έως12/05/2014
Σχολική μονάδα

Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων

Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές