Κατεβάστε το σενάριο

Μίλα τη γλώσσα μου, δάσκαλε: Γλώσσα και Εκπαίδευση (τέλη 19ου-πρώτες δεκαετίες 20ού αι.)

  • Δημιουργός: Μαρία Νέζη

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Η διδακτική πρόταση με τίτλο «Μίλα τη γλώσσα μου, δάσκαλε: Γλώσσα και Εκπαίδευση (τέλη 19ου-πρώτες δεκαετίες 20ού αι.)» οργανώνεται γύρω από ένα δίκτυο παλαιότερων κειμένων που αναπαριστούν τη σχολική ζωή από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Πρόκειται για κείμενα που ανθολογούνται είτε στα σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια Λογοτεχνίας της Ελλάδας και Κύπρου είτε στα παλαιότερα και είναι προσβάσιμα σε ψηφιακή μορφή στο διαδίκτυο.

Οι νεαροί αναγνώστες προσεγγίζουν κείμενα παλαιότερων εποχών προκειμένου να διευρύνουν την αναγνωστική εμπειρία τους και να ενισχύσουν το πολιτισμικό τους κεφάλαιο, επιχειρούν ως μικροί ιστορικοί ερευνητές να ανασυστήσουν το ιστορικό περικείμενο αναφοράς και αξιοποιώντας μαθησιακούς πόρους και εργαλεία κατάλληλα για τις προσλαμβάνουσές τους αποπειρώνται να αφηγηθούν ιστορίες με θέμα το σχολείο της διερευνώμενης περιόδου.

Διδακτική Ενότητα→ Α Γυμνασίου
↘ Σχολική ζωή
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Σχολική ζωή
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Διήγημα
↘ Τεχνικές/τρόποι γραφής
↘ Ειρωνεία
↘ Αφηγηματολογία
↘ Σάτιρα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Ακρόαση
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/ 2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

  • Βιζυηνός, Γεώργιος. Διατί η μηλιά δεν έγινε μηλέα.
  • Δελμούζος, Αλέξανδρος. [Πώς έγινα δάσκαλος].
  • Καζαντζάκης, Νίκος. [Η Νέα Παιδαγωγική].
  • Καζαντζάκης, Νίκος. Αναφορά στο Γκρέκο.
  • Κονδυλάκης, Ιωάννης. Ο Πατούχας.
  • Λασκαράτος, Ανδρέας. [Ο κακός μαθητής].
  • Τσέχοφ, Άντον. [Μαθητική περιπέτεια].