Κατεβάστε το σενάριο

Οι λέξεις και οι εικόνες

  • Δημιουργός: Αντιγόνη Τσαρμποπούλου

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Ε' Πρωτοβάθμια
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Στο πλαίσιο του σεναρίου επιδιώκεται η αναγνώριση των κοινών σημείων αλλά και των διαφορών μεταξύ λογοτεχνικής και οπτικο-ακουστικής αφήγησης. Οι μαθητές διαβάζουν λογοτεχνικά κείμενα και παρακολουθούν κινηματογραφικές αποδόσεις τους, γνωρίζουν τα διαφορετικά σημειωτικά μέσα που χρησιμοποιούν η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος και χρησιμοποιούν τα μέσα αυτά για να συνθέσουν δικά τους πρωτότυπα σενάρια και να κινηματογραφήσουν τα δικά τους έργα. Η εμπλοκή των μαθητών επιδιώκεται να συμβάλει στην ανάπτυξη γενικότερα κριτικής στάσης και δημιουργικής διάθεσης έναντι των δύο αυτών μορφών τέχνης.

Διδακτική Ενότητα→ ΣΤ Δημοτικού
↘ Ενότητα 15: Κινηματογράφος - θέατρο
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη
↘ Μυθιστόρημα
↘ Διήγημα
↘ Πεζογράφημα-αφήγημα
↘ Παιδική λογοτεχνία
↘ Γλωσσική ποικιλία
↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση
↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση
↘ Συζήτηση
↘ Παραγωγή κειμένου
↘ Δημιουργική γραφή (creative writing)
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
↘ Συνεργατικό κείμενο
↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία)
↘ Ακρόαση
↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση
↘ Μουσική-τραγούδι
↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
→ Άλλα γνωστικά αντικείμενα
↘ Μουσική
↘ Αισθητική Αγωγή
→ Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project
↘ Θεατρική Αγωγή
↘ Πολιτιστικά προγράμματα
↘ Ευέλικτη ζώνη
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια13+ διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)11/2011
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Εφαρμογές γραφείου
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση

Κείμενα

Βερν, Ιούλιος, Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες
Βιζυηνός, Γεώργιος, Το μόνο της ζωής του Ταξείδιον
Δημόπουλος, Ντίνος, Τα Δελφινάκια του Αμβρακικού
Λόντον, Τζακ, Ο Ασπροδόντης
Νταλ, Ρόαλντ, Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο της σοκολάτας
Νταλ, Ρόαλντ, Mατίλντα
Νταλ, Ρόαλντ, Ο απίθανος κύριος Φοξ
Σπύρου, Δημήτρης, Ο ψύλλος