Οι λέξεις και οι εικόνες
Δημιουργός: Αντιγόνη Τσαρμποπούλου
- Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Ε' Πρωτοβάθμια
- Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία
- Διαθεματικό: Ναι
Συνταγμένο σενάριο
Εφαρμογές του σεναρίου
- Κωνσταντίνος Πέτρου, Οι λέξεις και οι εικόνες
Περίληψη
Στο πλαίσιο του σεναρίου επιδιώκεται η αναγνώριση των κοινών σημείων αλλά και των διαφορών μεταξύ λογοτεχνικής και οπτικο-ακουστικής αφήγησης. Οι μαθητές διαβάζουν λογοτεχνικά κείμενα και παρακολουθούν κινηματογραφικές αποδόσεις τους, γνωρίζουν τα διαφορετικά σημειωτικά μέσα που χρησιμοποιούν η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος και χρησιμοποιούν τα μέσα αυτά για να συνθέσουν δικά τους πρωτότυπα σενάρια και να κινηματογραφήσουν τα δικά τους έργα. Η εμπλοκή των μαθητών επιδιώκεται να συμβάλει στην ανάπτυξη γενικότερα κριτικής στάσης και δημιουργικής διάθεσης έναντι των δύο αυτών μορφών τέχνης.
Διδακτική Ενότητα | → ΣΤ Δημοτικού ↘ Ενότητα 15: Κινηματογράφος - θέατρο |
---|---|
Σκεπτικό-Στόχοι | → Γνώσεις για τον κόσμο ↘ Φύση-Οικολογία-Περιβάλλον-Ζώα ↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα ↘ Οικογένεια ↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος ↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής ↘ Πολιτισμός-Τέχνη ↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι → Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση ↘ Γραπτό ↘ Προφορικό ↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου) ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Περίληψη ↘ Κειμενικά είδη ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Λογοτεχνικά γένη και είδη ↘ Μυθιστόρημα ↘ Διήγημα ↘ Πεζογράφημα-αφήγημα ↘ Παιδική λογοτεχνία ↘ Γλωσσική ποικιλία ↘ Πραγματολογία - κειμενογλωσσολογία → Γλώσσα και γραμματισμοί ↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί ↘ Τεχνική διάσταση ↘ Λειτουργική διάσταση ↘ Κριτική διάσταση ↘ Πρακτικές γραμματισμού ↘ Ανάγνωση ↘ Γραφή ↘ Επικοινωνία ↘ Κειμενικοί τρόποι ↘ Μονοτροπικό ↘ Πολυτροπικό ↘ Προφορικό ↘ Γραπτό ↘ Υβριδικό ↘ Κειμενικοί τύποι ↘ Περιγραφή ↘ Αφήγηση ↘ Περίληψη ↘ Κειμενικά είδη ↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη ↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις ↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά ↘ Ανάγνωση ↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης ↘ Ανάγνωση κατά ομάδες ↘ Σιωπηλή κατ' ιδίαν ανάγνωση ↘ Απαγγελία-αφήγηση-δραματοποίηση ↘ Συζήτηση ↘ Παραγωγή κειμένου ↘ Δημιουργική γραφή (creative writing) ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο ↘ Συνεργατικό κείμενο ↘ Κείμενα οπτικής επικοινωνίας (σχέδιο, ζωγραφιά, φωτογραφία) ↘ Ακρόαση ↘ Απαγγελία/αφήγηση/ανάγνωση ↘ Μουσική-τραγούδι ↘ Πολυτροπικό (ψηφιακό) κείμενο |
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο | → Φιλολογικής ζώνης ↘ Νεοελληνική Γλώσσα → Άλλα γνωστικά αντικείμενα ↘ Μουσική ↘ Αισθητική Αγωγή → Ημιτυπικές και άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης ↘ Ερευνητικές Εργασίες – Project ↘ Θεατρική Αγωγή ↘ Πολιτιστικά προγράμματα ↘ Ευέλικτη ζώνη |
Χώρος | → Εντός σχολείου → Εικονικός χώρος |
Χρονική διάρκεια | 13+ διδακτικές ώρες |
Χρονολογία (από) | 11/2011 |
Αξιοποίηση των ΤΠΕ | → Εφαρμογές γραφείου → Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού → Περιβάλλοντα σχεδιασμού → Εργαστήριο υπολογιστών → Κεντρική προβολή/παρουσίαση |
Κείμενα
Βερν, Ιούλιος, Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες
Βιζυηνός, Γεώργιος, Το μόνο της ζωής του Ταξείδιον
Δημόπουλος, Ντίνος, Τα Δελφινάκια του Αμβρακικού
Λόντον, Τζακ, Ο Ασπροδόντης
Νταλ, Ρόαλντ, Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο της σοκολάτας
Νταλ, Ρόαλντ, Mατίλντα
Νταλ, Ρόαλντ, Ο απίθανος κύριος Φοξ
Σπύρου, Δημήτρης, Ο ψύλλος