Κατεβάστε το σενάριο

Αθλητισμός, Ολυμπιακοί και Παραολυμπιακοί Αγώνες

  • Δημιουργός: Ελένη Ξυλά

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Α' Γυμνασίου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Ναι
  • Συνταγμένο σενάριο

Περίληψη

Το σενάριο αποτελεί μια πρόταση διδασκαλίας της 8ης θεματικής ενότητας: «Αθλητισμός και Ολυμπιακοί Αγώνες» της Α΄ Γυμνασίου. Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα των Ολυμπιακών αγώνων του Λονδίνου του 2012 και των παραολυμπιακών αγώνων έδωσε το έναυσμα και έγινε η πρόταση να διδαχθεί πρώτα αυτή η ενότητα και να εμπλουτιστεί με άρθρα, κείμενα από τους παραολυμπιακούς αγώνες, γιατί διαπιστώθηκε η απουσία τους από την αντίστοιχη ενότητα του σχολικού βιβλίου.

Ως αφόρμηση παρακολουθούμε στο YouTube την εισαγωγή από την ταινία «Οι δρόμοι της φωτιάς» με την καταπληκτική και παγκοσμίως γνωστή μουσική του Β. Παπαθανασίου και την «παραλλαγή» του Rowan Atkinson «Sequence - Opening Ceremony - London 2012 Olympic Games».

Κατά την πρώτη φάση, επισκέπτονται την ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Κατά την πραγματοποίηση της δεύτερης φάσης ανατίθεται σε κάθε ομάδα διαφορετικός ρόλος, διαφορετικό διερευνητικό πεδίο. Μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες και ηλεκτρονικές διευθύνσεις κάθε ομάδα καλείται να συγκεντρώσει στοιχεία, πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό. Κατά την πραγματοποίηση της τρίτης φάσης οι μαθητές αναζητούν video από την εκπαιδευτική τηλεόραση. Το ζητούμενο της τελευταίας δραστηριότητας είναι η παραγωγή ενός πολυτροπικού/πολυμεσικού κειμένου.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Α Γυμνασίου
↘ Αθλητισμός και Ολυμπιακοί Αγώνες: παρακολουθώ και συμμετέχω
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Ταξίδι-Ελλάδα-Άλλοι τόποι
↘ Αθλητισμός-Διατροφή
↘ Ιστορία
↘ Μυθολογία
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Μορφολογία
↘ Άρθρα
↘ Ουσιαστικά
↘ Επίθετα
↘ Ρήματα
↘ Σύνταξη
↘ Πρόταση
↘ Όροι της πρότασης
↘ Ονοματικό σύνολο
↘ Ρηματικό σύνολο
↘ Απλή πρόταση
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Παραγωγή
↘ Σύνθεση
↘ Σχέσεις λέξεων
↘ Γραφή
↘ Γράμματα
↘ Τόνοι
↘ Σημεία στίξης
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Περιγραφή
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Επιστολές/προσκλήσεις
↘ Χρονικά/αφηγηματικά/βιογραφικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Διαλογικά/συνεντεύξεις
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Πληροφοριακά/διαφημιστικά
↘ Ποιήματα/τραγούδια
↘ Ανάγνωση
↘ Ανάγνωση στην ολομέλεια της τάξης
↘ Ανάγνωση κατά ομάδες
Σύνδεση με άλλο γνωστικό αντικείμενο→ Φιλολογικής ζώνης
↘ Νεοελληνική Λογοτεχνία
↘ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία (μτφρ.)
↘ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα [Γυμνάσιο]
↘ Ιστορία
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια7-12 διδακτικές ώρες
Χρονολογία (από)08/2012
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Περιβάλλοντα σχεδιασμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές