Κατεβάστε το σενάριο

Από την πληροφορία στη γνώση και την αφύπνιση

  • Δημιουργός: Αντώνιος Μιχαηλίδης

  • Βαθμίδα εκπαίδευσης - Τάξη: Γ' Λυκείου
  • Διδακτικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Διαθεματικό: Όχι
  • Συνταγμένο σενάριο

Εφαρμογές του σεναρίου

Περίληψη

Το συγκεκριμένο σενάριο αφορά ένα πολυσυζητημένο θέμα, την πληροφορική και την παρουσία της τόσο στον χώρο της εκπαιδευτικής πρακτικής όσο και στον ελεύθερο χρόνο των χρηστών της και ιδίως των νέων. Στη σκοποθεσία του σεναρίου έγκειται η προσέγγιση της ταχύτατης μεταβολής των τεχνολογικών δεδομένων και επομένως των επιδράσεων που ασκούνται σε όλες τις πτυχές της ζωής μας από τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις. Αφορμή της συζήτησης αποτελεί ένα παλαιό πλέον κείμενο του διδακτικού εγχειριδίου, η κριτική προσέγγιση του οποίου θα αναδείξει την ταχύτητα της μεταβολής των δεδομένων. Στη συνέχεια, και συγκεκριμένα στο δεύτερο δίωρο θα εστιαστεί η προσοχή των μαθητών στα διαδικτυακά παιχνίδια και τις διαδικτυακές κοινότητες, που έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, με αφορμή ένα κείμενο από σχετική σελίδα στο Facebook αλλά και τα κείμενα που μελετήθηκαν στο πρώτο δίωρο. Κατά τη δεύτερη ώρα θα λάβει χώρα ένας αγώνας αντιλογίας ανάμεσα σε υπερασπιστές και επικριτές των διαδικτυακών παιχνιδιών, ο οποίος θα κλείσει με ψηφοφορία και εξαγωγή αποτελέσματος με βάση ρουμπρίκα κριτηρίων που θα διανεμηθεί στους κριτές. Στο τρίτο δίωρο οι μαθητές θα επεξεργαστούν ένα διαγνωστικό κριτήριο προσαρμοσμένο χρονικά και εστιασμένο σε ασκήσεις μελέτης παραγράφων και τρόπων πειθούς, το οποίο θα κλείσει με παραγωγή λόγου για θέμα σχετικό με το σενάριο.

Διδακτική Ενότητα→ Νεοελληνική Γλώσσα
↘ Γ Λυκείου
↘ Το δοκίμιο- Το άρθρο- Η επιφυλλίδα
Σκεπτικό-Στόχοι→ Γνώσεις για τον κόσμο
↘ Άνθρωπος-Ενηλικίωση, εφηβεία-Φύλα
↘ Οικογένεια
↘ Ανθρώπινες σχέσεις-Πόλεμος/Ειρήνη-Ο Ξένος/Άλλος
↘ Άτομο-κοινωνία, στάσεις ζωής
↘ Σχολική ζωή
↘ Πολιτισμός-Τέχνη
↘ Τεχνολογία-Επικοινωνία-Συγκοινωνιακά μέσα
↘ Πόλη
→ Γνώσεις για τη γλώσσα/λογοτεχνία
↘ Λεξιλόγιο - Σημασιολογία
↘ Οικογένειες λέξεων
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό - γνώσεις για τη σημείωση
↘ Γραπτό
↘ Προφορικό
↘ Υβριδικό (μείξη προφορικού και γραπτού λόγου)
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Παράγραφος
↘ Περίληψη
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολογικά/γνώμης
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
→ Γλώσσα και γραμματισμοί
↘ Ψηφιακοί γραμματισμοί
↘ Τεχνική διάσταση
↘ Λειτουργική διάσταση
↘ Κριτική διάσταση
↘ Πρακτικές γραμματισμού
↘ Ανάγνωση
↘ Γραφή
↘ Επικοινωνία
↘ Κειμενικοί τρόποι
↘ Μονοτροπικό
↘ Πολυτροπικό
↘ Προφορικό
↘ Γραπτό
↘ Υβριδικό
↘ Κειμενικοί τύποι
↘ Αφήγηση
↘ Επιχειρηματολογία
↘ Κειμενικά είδη
↘ Σχολιαστικά/επιχειρηματολικά/γνώμης
↘ Ειδησεογραφικά
↘ Παράγραφος
↘ Έκθεση (σχολικού τύπου)
↘ Δοκίμιο
↘ Ιστολόγια
↘ Ηλεκτρονικά μηνύματα
Χώρος→ Εντός σχολείου
→ Εικονικός χώρος
Χρονική διάρκεια1-6 διδακτικές ώρες
Σχόλια πάνω στη χρονική διάρκεια

6 διδακτικές ώρες

Χρονολογία (από)08/2013
Αξιοποίηση των ΤΠΕ→ Περιβάλλοντα διδασκαλίας / εξάσκησης
→ Εφαρμογές γραφείου
→ Εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης
→ Διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού
→ Πλατφόρμες wiki, blog, κλπ
→ Λεξικά, σώματα κειμένων
→ Εργαστήριο υπολογιστών
→ Κεντρική προβολή/παρουσίαση
→ Φορητοί υπολογιστές